Utgivningsdatum: 2010-01-13
Recensionsdatum: 2010-01-18
ISBN: 978-91-1-302488-2

Rapport från Sopornas planet

Kritiska essäer
Boken samlar några av Stefan Jonssons viktigaste längre essäer från de senaste åren.

Bokens tolv essäer berör brännande ämnen i gränslandet mellan politik och estetik: kampen om kulturarvet, försöken att återupprätta den europeiska idén, marxismens återkomst, debatten om dokumentären i konst, film och litteratur, globaliseringens återverkningar på kulturen, rasismens utbredning, den nordiska mentaliteten, med mera.
Bland essäerna märks: "Rapport från Sopornas planet" - om subsamhällen på Mexico Citys soptippar; "Två försök till Europa" - europeiska utopier, bl.a. idén om att delvis torrlägga Medelhavet och få Sahara att blomstra; "Är du marxist?" - Jonsson hävdar här att marxismens teser är mer giltiga än någonsin i detta globaliseringens tidevarv; "Nordens hjärta" - här diskuteras vilka vi skandinaver egentligen är ...

Som vanligt tar Stefan Jonsson avstamp i enskilda bilder, författarskap och händelser där de stora historiska rörelserna avspeglar sig och förtätas. Ena hälften av essäerna är tidigare publicerade på svenska, men har bearbetats lätt inför denna utgivning. Andra hälften presenteras här för första gången på svenska. Tillsammans ger de en bred bild av Stefan Jonssons insats som kritiker, debattör och tänkare, alltid med samma omsorg om ordets konst och essäns form. Boken avslutas med en självintervju där två sidor av författarens person talar ur hjärtat.

Utgiven: januari 2010
"en granskande kultur-filosofisk betraktelse" "HÄR FYLLER EN författare som Stefan Jonsson en viktig funktion genom sin förmåga att på ett enkelt och välstrukturerat vis förmedla teoretiska och abstrakta resonemang: det är en fröjd att läsa en teoretiker som utan att göra våld på själva idéstoffet lyckas redogöra för komplexa idéer och presentera dem i en lättillgänglig form."MICHAEL DAHLBERG-GRUNDBERG
"En samling essäer som vet att överraska" "När han når som längst gör han plats i sina texter för en grenlik och oförutsägbar struktur, som visar på att det alltid finns mer att tänka, lära, upptäcka. Det är ett skrivande som vet att överraska."´Martin Bergqvist
Boken ger mycket "Utgåvan samlar några av Jonssons längre essäer från senare år och valet av röd tråd kan som sagt ha varit omedvetet – men är väldigt lyckat."Katrine Kielos, DN
"essäer som tvättar våra föreställningar" "Gemensamt för essäerna är hur våra invanda föreställningar tvättas rena, ett slags textuell tvagning som får ideologier, värdesystem och fördomar att träda fram och - oftast - rodna. För vad journalistiken i dag saknar resurser till får överlåtas på engagerade essäister som Jonsson själv, eller - som en essä spekulerar kring - på konsten. /.../All ödmjukhet - politisk, mänsklig, social - börjar med att erkänna de som saknar röst, såväl de nu levande som alla de sedan länge döda. Om detta påminner oss Stefan Jonsson."Claes Wahlin, Aftonbladet

Stefan Jonsson etablerade sig redan med sin debutbok De andra (1993) som en av Sveriges främsta essäister, och introducerade nya idéer om mångkulturalism, rasism, postkolonial kultur och globalisering i Sverige. Han är idag professor i etnicitet vid Linköpings universitet och kritiker i Dagens Nyheter.