Omslagsbild: Mot Söderhavet!

Fotograf: Lars Hässler
Översättare: Öjevind Lång
Utgivningsdatum: 2010-09-17
ISBN: 978-91-1-302523-0

Mot Söderhavet!

Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång
I slutet av sextiotalet tog ett gäng ungdomar över ett segelfartyg, och skapade ett flytande hippiekollektiv. Här är berättelsen om fartyget som överlevde inte på grund av, utan trots, sin besättning.

1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien och byggs om. Sofia får tre master och två rår och utrustas med dykkompressor, högtalaranläggning, surfbrädor, bibliotek och stor salong, och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.

Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. Båten överlever inte på grund av sin besättning, utan trots sin besättning, men de upplever en oförglömlig tid ombord. I appendixet finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.
Tretton år senare på sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.

SENASTE RECENSIONERNA

"den har alla ingredienser en god historia bör ha, inklusive ett tragiskt slut" /Båtnytt
"en mycket läsvärd och lärorik historia" "Och det  är en mycket fascinerande berättelse. Först och främst är själva Sofia fascinerande. Ett flytande FN, ett hippiekooperativ i sann demokratisk anda, en nudistkoloni. Utan regler, utan hierarkier, utan arbetsplikt. Med en kapten som väljs genom omröstning. Kan det fungera? Det gjorde det uppenbarligen i många år, fram till myteriförsöket 1982, och det är intressant läsning. Det är också fascinerande att läsa om livet till sjöss, i motgång och medgång, alla de olika länder och avlägsna platser som besöks. Det är spännande och underhållande, och på sina håll även gripande. Pamela Sisman-Bitterman bidrar med målande beskrivningar av livet ombord, och det gäller inte minst den dramatiska förlisningen."
ihyllan.se

Lars Hässler är känd i seglarsverige och är en etablerad föredragshållare. Han har tidigare i många år anordnat seglarsymposium på båtmässan Allt för sjön. Lars beskriver sina år som jordenruntseglare i böckerna Yrke: Världsomseglare och Medelhavet tur och retur. Efter tio spännande år på världshaven kom han tillbaka till Stockholms skärgård 1998. Avsaknaden av en modern seglingsbeskrivning över "världens vackraste skärgård" gav honom idén till boken Arholma-Landsort med Gotland. Hans bakgrund är jurist och råvarumäklare, men han ägnar sig numera åt att segla med "paying crew" på sin båt S/Y Jennifer. www.yacht-jennifer.nu

Mer om författaren

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.