Omslagsbild: Versailles

Recensionsdatum: 2013-10-02
ISBN: 978-91-1-302525-4

Versailles

Slottet Parken Livet
I dag är Versailles ett utflyktsmål för Parisresenären, ett historiskt palats förknippat framför allt med Ludvig XVI och Marie Antoinette. Under dess storhetstid var slottet mer än så: en kungastad som i mitten av 1700-talet hade lika stor befolkning som Göteborg. Historikern Jonas Nordin berättar om en byggnad som kom att symbolisera en hel era.

I palatset fanns omkring 450 våningar och lägenheter som beboddes av den stora och vittförgrenade kungafamiljen och medlemmar av den högsta aristokratin. Dessa ofta små men likväl högt eftertraktade lägenheter fördelades enligt intrikata kösystem. Trots att tomter i staden utdelades på förmånliga villkor för den som ville bygga ett ståndsmässigt privatpalats i närheten av kung­ens domän kunde hovmännen ödmjuka sig nästan hur långt som helst för att komma i åtnjutande av ett litet kyffe i någon av slottets flyglar.

Denna värld skulle inte bara roas och underhållas utan även utfordras, på kungens bekostnad. Det var en enorm tjänarstab som såg till att hovmännen fick sin dagliga spis. I slottet rörde sig hovmän, vaktsoldater och vanliga besökare i en outsinlig ström. Versailles stod öppet för alla kungens undersåtar så länge de var hela och rena. De välordnade och sparsamt möblerade salar som dagens besökare möter hade ingen motsvarighet på 1700-talet. Kronprinsen kunde klaga över att han aldrig fick lugn och ro för den människoflod som ständigt passerade genom hans våning, och inte ens kungen var förskonad från de ficktjuvar som härjade i slottet och parken. I vissa korridorer och salar sålde köpmän livsmedel så att slottens hyresgäster inte skulle behöva promenera till stadens marknader. I mitten av denna röra befann sig kungafamiljen, omgärdad av en strikt etikett, som fascinerade och inspirerade alla andra europeiska hov.

"Öppna boken Versailles : slottet, parken och livet, läs, njut och du träder in i en annan värld!" /Marcus, bibliotekarie Sölvesborgs bibliotek "Historikern Jonas Nordin levandegör i denna bok om Vesailles med stor sakkunskap och vacker nutidssvenska Europas mest beundrade barockanläggning och tillika kungastad där ca tiotusen personer dagligen rörde sig. Slottet med sina makalösa praktsalar och den fantastiska parken var då liksom idag tillgängliga för alla.Öppna boken Versailles : slottet, parken och livet, läs, njut och du träder in i en annan värld!"
"... ett magnifikt verk ..." "Jonas Nordin, docent i historia, har skrivit ett magnifikt verk om slottsanläggningen: ”Versailles : slottet, parken, livet” (Norstedts, 2013). Någon liknande bok finns inte sedan tidigare på svenska. /.../Det finns andra böcker om Solkungens extremt påkostade hovliv, men Nordins bok har slottsanläggningen Versailles som självklart centrum. Den får i boken liv och blir dess huvudperson på ett mycket lyckat sätt. När Solkungen efterträds av sin sonsonson Ludvig XV får slottet helt enkelt nya invånare, medan dess liv fortsätter. /.../Nordins ”Versailles” är ett riktigt läsäventyr som ger oss många spännande detaljer om detta så extremt påkostade slott med omgivning. Hovets aktiviteter är väldokumenterade, så källmaterialet är sällsynt rikt. Boken omfattar ca 450 sidor och är mycket fint formgiven, med många illustrationer. Vi lär också känna de olika personligheterna bland invånarna i Versailles.Intressant läsning för alla som besökt Versailles, eller som gärna vill åka dit."
historiskt.wordpress.com
"one of the most complete histories of Versailles" "Versailles, the ultimate royal palace, is done more than justice by the Swedish historian Jonas Nordin in his well-researched, insightful and readable account of the palace, the park and life at the French court. While most of the literature on Versailles focuses on the age of Louis XIV, Nordin takes the story through the reigns of Louis XV and Louis XVI, making this one of the most complete histories of Versailles." Trond Norén Isaksen listar 'The best royal books of 2013'
trondni.blogspot.se
"Om detta slott under regenterna Ludvigarna XIV, XV och XVI har Jonas Nordin skrivit en praktfull och välillustrerad bok."

Jonas Nordin är historiker och född 1968. Han är forskare vid Kungliga biblioteket och tilldelades Cliopriset 2003 för sin forsk­ning om synen på nation, folk och stat under svenskt 1600- och 1700-tal. Jonas Nordin har skrivit om historia i Svenska Dagbladet och har varit redaktör för Historisk tidskrift. Senast publicerade han boken Frihetstidens monarki.

Jonas Nordin nominerades till Stora fackbokspriset 2013 (Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse) för sin bok Versailles. Slottet, parken, livet.