Omslagsbild: Live to win

Utgivningsdatum: 2009-10-05
Recensionsdatum: 2009-10-19
ISBN: 978-91-1-302680-0

Live to win

Låtarna som skrev mitt liv

Med mer än 100 miljoner sålda album med artister som Céline Dion, Britney Spears och Bon Jovi, det egna tv-programmet Made in Sweden och som jurymedlem i Idol 2008 och 2009 är Andreas Carlsson en gigant i musikbranschen.

Redan som nittonåring fick Andreas Carlsson sitt eget skivkontrakt. Men karriären som artisten Andres tog aldrig fart och i stället bjöds Andreas in som låtskrivare av legenden Denniz Pop till den världsberömda Cheironstudion, vars betydelse och säregna sound senare kommit att jämföras med Motown under 60-talet och ABBA under 70-talet. Här skapades hits i långa banor och de var med om att skapa artister som Britney Spears, Backstreet Boys och Westlife.
När Cheiron stängdes ner efter Denniz Pops tragiska bortgång, gick Andreas - med hits som I'm Alive med Céline Dion och I Want It That Way med Backstreet Boys i ryggen - vidare till egna utmaningar som så småningom ledde honom till USA och Los Angeles. Efter att ha jobbat i många år med några av musikbranschens stora legendarer - till exempel Bon Jovi, Kiss och Desmond Child - återvände Andreas för en tid sedan till Sverige för att medverka i Idol som jurymedlem, något han kommer att ägna även hösten åt. 2008 års Idol-jury blev på många sätt populärare än själva deltagarna, och de har fortsatt med att göra sin egen tv-serie Made in Sweden. Idol 2009 har dragit fler sökande och förväntas få större publik än någonsin, och sätter igång i början av september för att hålla igång ända fram till jul.

I Live to win - Låtarna som skrev mitt liv berättar Andreas på ett högst personligt och osminkat sätt om livet och dess toppar och svackor, den osvikliga kärleken till musiken och skapandet, och om människorna i hans liv. Vi möter alla från Britney Spears och Gene Simmons, till hans livs mentorer och den stora kärleken - sonen.

"Lite av det jag nog önskade att få ut av att läsa chick-lit senast och inte hittade fick jag nu så jag är glad o nöjd." "I början får jag lite smårysningar när han börjar tjata om affirmationer och om att bara om man tror på något nog mycket så blir det så till slut. Men tack och lov så har han gott om material att skriva om så den delen blir ändå bara en liten del av det hela. Vi får följa med hela vägen från hans barndom med en pappa som hamnar i fängelse till en rätt misslyckad karriär som popstjärna till när han blir låtskrivare i Cherionstudion och hänget där med Denniz PoP (som jag verkligen skulle vilja läsa mer om) och alla storstjärnor som han skrivit låtar åt och tillsammans med tills dess att han och Baggarna tog över Idol-juryn.Lite av det jag nog önskade att få ut av att läsa chick-lit senast och inte hittade fick jag nu så jag är glad o nöjd."Jessica
"den här boken går bara inte att lägga ifrån sig!" "MEN jag säger er - den här boken går bara inte att lägga ifrån sig! Läs den, karln har en hel del smart att säga och jag gillar hans livsfilosofi och ödmjukhet. Han verkar vara en kool katt. En storsäljare till kidsen som ska på chartersemester for sure - den här tar vid efter Strauss och Strage."
ilovepocket.blogspot.com
"lysande som skribent" "Jag kan säga att han också är lysande som skribent. Själviografin är snyggt skriven och hans berättelse är verkligen läsvärd."Smålands-Tidningen
Andreas Carlsson i Babel Varför vill alla bli författare? Andreas Carlsson och Carolina Gynning i möte med litteraturkritikern Jonas Thente.
svtplay.se

Andreas Carlsson är en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare, med en meritlista som inkluderar hitar åt Britney Spears, Céline Dion, Westlife, Katy Perry m.fl. Han är även musikproducent, skivbolagsägare, föreläsare, författare, jurymedlem i programkoncept som Idol och X-Factor och grundare av skolan Academy Of Music And Business.