Omslagsbild: På väg

Översättare: Einar Heckscher
Utgivningsdatum: 2009-10-15
Recensionsdatum: 2009-11-02
ISBN: 978-91-1-302539-1

På väg

"Kerouac skrev fort på maskin, och fick idén att skriva nonstop för att få den känsla av kick och framåtrörelse som han ville ha, "kickwriting". Han tejpade ihop fyra meter långa ark av ritpapper, som han hade kapat i marginalen så att de skulle passa i hans skrivmaskin, och matade in dem i maskinen som en oavbruten rulle. Joan hade börjat jobba som servitris, och när hon kom hem gav hon Jack ärtsoppa och kaffe; han tog bensedrin för att hålla sig vaken. Joan var imponerad av att Jack svettades så häftigt när han skrev På väg att han var tvungen att byta t-shirt flera gånger om dagen. Han hängde de blöta tröjorna över hela lägenheten så att de kunde torka. Kerouac påbörjade sin bok i början av april 1951. Den 27 april var boken klar."
Ur Ann Charters förord

"Efter 1957 sålde På väg en biljon jeans och en miljon espressobryggare, och skickade ut ett otal ungar på vägen. Detta var naturligtvis delvis på grund av media, ärkeopportunisterna. De kan känna igen en story när de ser den, och beatrörelsen var en story, en otrolig story … Känslan av främlingskap, rastlösheten, missnöjet fanns redan där när Kerouac pekade ut vägen."
William S. Bourroughs

En ung och oskyldig Sal Paradise följer med den smått galne Dean Moriarty på en hisnande resa fram och tillbaka över USA. I en hedonistisk jakt på frigörelse och förverkligande genom sprit, sex, droger och jazz testar de gränserna för den amerikanska drömmen.

På väg är en lysande blandning av fiktion och självbiografi. Jack Kerouacs roman kom att definiera beatgenerationen och blev snabbt en modern klassiker.

Jack Kerouac föddes 1922 som Jean-Louis Lebris de Kerouac i Lowell, Massachusetts. Hans föräldrar var invandrare från Québec i Kanada och Kerouacs första språk var franska. Han lärde sig engelska först vid sexårsåldern. Kerouac började skriva redan i tjugoårsåldern, men fick sitt stora genombrott som författare först 1957 när På väg, hans andra roman, kom ut. Han blev omedelbart utpekad som talesman för den nya så kallade beatgenerationen, moderna vagabonder i efterkrigstidens Amerika. På väg har sedan dess blivit en klassiker som generationsromanernas generationsroman.

Kerouac dog 1969 i sviterna av sin alkoholism.

Jack Kerouac, 1922-1969, växte upp i textilindustristaden Lowell i Massachusetts, där flera av hans böcker utspelas. Han bodde tidvis i New York och Florida.
Hans vänskap med järnvägstjänstemannen, före detta collegekompisen och drogexperimentatorn Neal Cassady blev odödliggjord inte minst genom På väg, där han framträder under namnet Dean Moriarty.