Redaktör: Lena Einhorn
Utgivningsdatum: 2010-09-02
Recensionsdatum: 2010-09-22
ISBN: 978-91-1-302260-4

Om Strindberg

"Och ändå är jag en av dem som har fastnat i Strindbergs garn", skriver Lena Einhorn i sitt inledningskapitel till denna bok. "Han har tagit sig in i min sfär, utan att jag bett honom komma in."

"Att ge sig i kast med August Strindberg - denna hyperproduktiva, instabila, livsnjutande, kvinnohatande, grandiosa mastodont till författare - är att, vare sig man vill eller inte, med blixtens hastighet transporteras in i hans värld, och den tid i vilken han lever. Och sedan ha väldigt svårt att ta sig ut", fortsätter Lena Einhorn, som är bokens huvudredaktör.

Om Strindberg är en samling berättelser om Strindberg, ägnade att tillsammans ge gamla och nya läsare en bild av den mångfacetterade, komplicerade människan och författaren, skrivna av en celeber samling författare: skönlitterära, Strindbergsexperter, genusforskare och journalister. Berättelserna följer i viss utsträckning Strindbergs liv, och denna bok kan alltså även läsas som en biografi över en av Sveriges mest framstående - och mest kontroversiella - författare.
Vad är det då som gör att August Strindberg aldrig upphör att vara aktuell? Läs bidragen från bokens författare och foga förhoppningsvis ihop pusslet:
Susanna Alakoski, Eva Borgström, Ernst Brunner, Clarence Crafoord, Johan Cullberg, Lena Einhorn, David Gedin, Ulrika Knutson, Lisbeth Larsson, Rebecka Lennartsson, Ann-Sofie Lönngren, Eivor Martinus, Björn Meidal, Jan Myrdal, Björn Ranelid, Ludvig Rasmusson, Nathan Shachar, Nina Solomin, Göran Söderström, Ebba Witt-Brattström och Leif Zern.

Om Strindberg är formgiven av Pär Wickholm, rikt illustrerad med bland annat samtida fotografier, målningar och tidningsartiklar.
"Vacker och läsvärd" "21 välrenommerade skribenter bäddar för bredd i ämnesval och stilar - allt välskrivet, välredigerat, snyggt formgivet, rikt bildsatt. Bläddervärt, men inte i coffee-table-bemärkelse. En ohelig allians av biografi, kåseri, analys, personliga bekännelser - då och då med Strindbergs egna ord som russin i kakan - gör verket till underhållande (om också smått ohanterlig) läsning. Att sen relatera till ens egen upplevelse av diktaren Strindberg i bokform eller på teater."Gun Zanton-Ericsson
"Praktverk om den allvarlige giganten"
st.nu
""tung som en järngryta, med bidrag från tjugo skribenter – de flesta ytterst välmeriterade – och ett överdådigt bildmaterial." "Antologin ”Om Strindberg” är i alla fall rejält påkostad, närmast ett praktverk, foliantstor och tung som en järngryta, med bidrag från tjugo skribenter – de flesta ytterst välmeriterade – och ett överdådigt bildmaterial."Erik Bergqvist
"ett magnifikt praktverk" ""Om Strindberg" är helt enkelt ett magnifikt praktverk om den svenska litteraturhistoriens väl mest lysande personlighet, och för all del också en vacker skrytbok till soffbordet för den som till äventyrs hellre bläddrar och tittar än verkligen läser."Martin Lagerholm