Omslagsbild: Om hur

Utgivningsdatum: 2010-01-28
Recensionsdatum: 2010-02-03
ISBN: 978-91-1-302623-7

Om hur

jag växte upp under diktaturen
Rakt in i Ryssland kommer vi i Maria Nikolajevas självbiografi. Som tolk tog hon hand om svenska besökare och måste inför dem försvara det sovjetiska systemet, som hon i själva verket avskydde. I den här boken berättar hon vad hon då inte kunde säga till svenskarna.

Okonstlat och livfullt beskriver Maria Nikolajeva livet i Moskva, uppväxten i en privilegierad konstnärsfamilj och tiden som gift i förortsslummen, i en enrummare som hon delade med svärmor, make och nyfödd son. Sovjetsystemet innebar helt andra villkor för vardagslivet än vad människor i väst har kunnat föreställa sig, med hyckleri och förställning, frän uppriktighet och mänsklig värme om vartannat. Genom Marias osentimentala och humoristiska skildring förstår vi mycket mer av den spännande, konstiga och mänskliga världen i före detta Sovjet. Varje kapitel har rubriken "Om hur…" och så får vi veta hur man mot alla odds kom in på universitet, hur man skrev av förbjudna böcker med sju karbonkopior. Om myndigheterna kom på en kunde följderna bli synnerligen allvarliga. Om hur man firade jul i hemlighet, om hur hon löste bostadsfrågan, om hur man älskade sina plastpåsar (som man fick av turister från väst), hur hon for till kloka gummor när sonens svåra eksem inte läkte (han blev bra efter första månaden i Sverige, utan behandling). Läsaren får följa med henne när hon som student tvingas ut på landsbygden för att under absurda och omöjliga former "hjälpa till med skörden" - det är en bred och fängslande bild av många olika sidor av rysk vardag. Författaren lyder också Wittgensteins kloka råd: "Vad man icke kan tala om, där om måste man tiga." Hon födde sitt första barn i Sovjet, men hela kapitlet om denna upplevelse lyder: "Om jag berättar om hur det är att föda barn i Ryssland är det i alla fall ingen som tror mig."
"Träffsäkert och humoristiskt" /Skånska Dagbladet "Nu har jag fått mitt lystmäte. /.../ I hennes bok får man svar på alla de sovjetiska frågor man velat ställa men varit alldeles för blyg eftersom de verkade så banala."Kjell Albin Abrahamson, Skånska Dagbladet
"oerhört givande och har mycket att tillföra vår kulturella förståelse" "Nikolajeva berättar sakligt, men med ett humoristiskt anslag och en bitvis ironisk biton om exempelvis skolan, boendet, släkten, vännerna, värnplikten och andra plikter, arbetsplatser och resor. /.../ Självbiografin Om hur... är oavsett ovanstående oerhört givande och har mycket att tillföra vår kulturella förståelse."Marit Jonsson
"fartfyllt och osentimentalt" "Bitskt, roande och rakt på sak berättar hon i sin självbiografi Om hur vad det ville säga att växa upp i diktaturens Sovjet."Inger Dahlman, Barometern
"en minnenas mosaik" "Hennes självbiografi kan liknas vid en minnenas mosaik, vars skärvor berör åtskilliga aspekter av livet under kommunisttiden: från vardagens vedermödor och glädjeämnen, den problematiska bostadsfrågan, arbete, mutor och kontakter till förljugenhet, angiveri, kärleksrelationer, censur, samizdat (maskinskrivna manuskript som spreds bland intellektuella) och Bulgakovs epokgörande bok "Mästaren och Margarita".I ett lättsamt och stundtals humoristiskt tonläge med självironiska inslag återger Maria Nikolajeva sina erfarenheter från det sovjetiska klassamhället genom att undvika alltför dramatiska svart-vita kontraster och istället röra sig i en mjukare gråskala."Jeana Jarlsbo, Svenska Dagbladet

Maria Nikolajeva kom till Sverige 1981, blev 1999 professor i allmän litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och sedan 2008 professor i Cambridge.

Vid sidan av en stor vetenskaplig produktion som gett henne flera vetenskapliga utmärkelser har hon också publicerat ungdomsromaner och en av hennes berättelser har under flera somrar uppförts i Lunds domkyrka som kyrkospel. Hon kan redovisa fem barn (två bonus) och tio barnbarn. Hennes unika bakgrund med mer än ett kvartssekel i väst och specialisering på västlig litteratur är en av förklaringarna till hennes förmåga att beskriva det "svårförståeliga Ryssland" så att läsaren verkligen begriper varför det inte var så konstigt att allt var så konstigt i Ryssland.