Omslagsbild: Drömmen förde dej vilse

Utgivningsdatum: 2010-04-29
Recensionsdatum: 2010-05-24
ISBN: 978-91-1-302626-8

Drömmen förde dej vilse

"Med några enkla tryck på tangentbordet kunde han via satellit se de små människornas vardagliga liv. Dessa vidskepliga och svagbegåvade trodde ännu på slumpen. Det gav honom en känsla av makt då han hela tiden kunde iaktta dem. När väderförhållandena var gynnsamma kunde han till och med observera deras aningslösa ansikten. Kanske var det just det som gav honom den största tillfredsställelsen."

Den gotländska myten om vita havsfrun har funnits sedan Tjelvar tände elden och ön steg ur havet. Det berättas om en ung kvinna som drunknade på bröllopsnatten och som sedan dess i sin osalighet försökt locka ned män i underströmmarna utanför västkusten. Myten väcks till liv en tidig morgon, strax före midsommar, när en sjuksköterska hittas mördad i lusthuset på Tempelkullen i Botaniska trädgården. Hon är klädd till brud.  Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekniskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror.

Elva böcker om Maria Wern har det blivit sedan Anna Jansson romandebuterade med Stum sitter guden år 2000. Av dem har Främmande fågel också gjort succé som tv-serie med Eva Röse i huvudrollen. Hösten 2010 kommer ytterligare två filmatiseringar av Anna Janssons böcker - Stum sitter guden och Alla de stillsamma döda - att sändas i TV4.
"Hon blandar spänning och dramatik med lättläst målande miljöbeskrivningar på ett briljant sätt." /Dagbladet Sundsvall "Hon blandar spänning och dramatik med lättläst målande miljöbeskrivningar på ett briljant sätt."Kjell Åke Tjernström
"Betyg: 5 av 5"
designk.blogspot.com
"fina gestaltningar och intressanta bifigurer" /Dala-Demokraten "Det här är en deckare att läsa om man vill känna igen sig, nästan tycka att man hört historien förr. Men dessutom får läsaren en hel del fina gestaltningar och intressanta bifigurer. Anna Jansson har också ett språk som flyter bra. Men det är bihistorierna som är betydligt mer intressanta än polisens jagande efter mördaren."
"Anna Jansson hanterar polisromanens numera obligatoriska komponenter mycket skickligt." "Det ska också sägas att Anna Jansson hanterar polisromanens numera obligatoriska komponenter mycket skickligt.Att den i otaliga ledtrådar intrasslade huvudmisstänkte alltid är oskyldig hör till dessa, men det förtar faktiskt inte spänningen nämnvärt; huvudsaken är att berättandet blir direkt och läsaren tillåts följa historien inifrån.Det som gör att känslan av fobisk upprepning förflyktigas är Janssons träffsäkra, strävt osentimentala och ömsinta humor. I gestaltningen av konflikterna mellan arbete och kärlek, plikt och lust, skuld och hopp, överskrider Jansson livsvillkoren utan att överge människorna som dukar under för dem. Gott nog."Ragnar Strömberg
Utgiven: augusti 2010
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: maj 2010

Anna Jansson föddes 1958 i Visby, där hon också växte upp. 1979 flyttade hon till Örebro för att utbilda sig till sjuksköterska. Där blev hon kvar och var i många år verksam inom sjukvården. Vid sidan om sitt författarskap föreläser Anna Jansson i etikfrågor runt om i landet.

Anna Janssons romaner om kriminalinspektör Maria Wern har sålt i närmare tre miljoner exemplar och är översatta till 15 språk. Böckerna har gjort succé som tv-serie och film med Eva Röse i huvudrollen. Med Emil Wern – detektiv låter Anna Jansson Maria Werns son få en egen barnboksserie på Rabén & Sjögren.

Ödesgudinnan på Salong d Amour som utkom 2014 var ett nytt spår i hennes författarskap. Hon skapade en ny varmhjärtad karaktär i hårfrisörskan Angelika, som agerar äktenskapsmäklerska i Visby på sin salong. Nu följer hon upp med Svärmödrar utan gränser, den andra boken om Angelika.