Omslagsbild: Drömmen förde dej vilse

Utgivningsdatum: 2010-05-04
Recensionsdatum: 2010-05-24
ISBN: 978-91-1-302626-8

Drömmen förde dej vilse

"Med några enkla tryck på tangentbordet kunde han via satellit se de små människornas vardagliga liv. Dessa vidskepliga och svagbegåvade trodde ännu på slumpen. Det gav honom en känsla av makt då han hela tiden kunde iaktta dem. När väderförhållandena var gynnsamma kunde han till och med observera deras aningslösa ansikten. Kanske var det just det som gav honom den största tillfredsställelsen."

Den gotländska myten om vita havsfrun har funnits sedan Tjelvar tände elden och ön steg ur havet. Det berättas om en ung kvinna som drunknade på bröllopsnatten och som sedan dess i sin osalighet försökt locka ned män i underströmmarna utanför västkusten. Myten väcks till liv en tidig morgon, strax före midsommar, när en sjuksköterska hittas mördad i lusthuset på Tempelkullen i Botaniska trädgården. Hon är klädd till brud.  Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekniskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror.

Elva böcker om Maria Wern har det blivit sedan Anna Jansson romandebuterade med Stum sitter guden år 2000. Av dem har Främmande fågel också gjort succé som tv-serie med Eva Röse i huvudrollen. Hösten 2010 kommer ytterligare två filmatiseringar av Anna Janssons böcker - Stum sitter guden och Alla de stillsamma döda - att sändas i TV4.
Utgiven: september 2010
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: maj 2010
”David Lagercrantz vet hur man gör … Halva natten läser jag, inte för att jag måste, utan för att jag vill veta hur det ska gå. Om jag har rätt i mina egna teorier om fallet. Det har jag inte. Intrigen ligger före mitt tankearbete, som den ska.”
”David Lagercrantz leder oss skickligt genom den komplicerade intrigen, från talibanernas Afghanistan, genom Sovjetunionens framstående musikskolor, islamistiska terrordåd och krig, in bakom CIA:s dörrar och det svenska utrikesdepartementet. Ända fram till Grimsta idrottsplats i Stockholm där historien har sin början. Och Lagercrantz leder oss lekande lätt.”
”Mycket underhållande … Skildringen av radarparets vänskap är som sagt finkalibrerad och gripande, och spänningen kan man heller inte klaga på.”
”Lagercrantz visar en nästan faderlig omsorg om sina karaktärer. I stället för att som mindre samvetsgranna författare (för att inte säga manusförfattare) vältra sig i pojkrumsaktiga, grafiska obsceniteter - själva tagandet av daga - ägnar han sig hellre åt figurernas mänskliga drag.   ”Det är inte bara sympatiskt utan hjälper också genrens ibland rejält haltande trovärdighet. Ingen, eller mycket få, tillåts vara fullt ut ond, snobbig, kretinsk eller - för den delen - god.”

Kritikerhyllad: ”David Lagercrantz vet hur man gör”

Den nya deckaren Obscuritas möts av lovord från landets bokrecensenter.

Vad kan du om latin?

Hur är det med latin-kunskaperna? Här är ett klurigt kviss med tio frågor om latin. Du har chans att vinna en specialutgåva av David Lagercrantz nya deckare Obscuritas!

Anna Janssons romaner om kriminalinspektör Maria Wern har sålt i närmare fyra miljoner exemplar bara i Sverige och är översatta till 17 språk. Böckerna har gjort succé som tv-serie och film med Eva Röse i huvudrollen. Med Emil Wern - detektiv har Anna Jansson låtit Maria Werns son få en egen barnboksserie. Hon har också startat en ny deckarserie med Örebro som spelplats, med polisen Kristoffer Bark som huvudperson. År 2020 firade Anna Jansson 20 år som författare. År 2021 tilldelades hon Crimetime Awards hederspris.