Omslagsbild: Hungerflickan

Recensionsdatum: 2010-04-06
ISBN: 978-91-1-302712-8

Hungerflickan

En berättelse om matmissbruk, ensamhet och pappalängtan
I Hungerflickan fortsätter Hillevi Wahl den självbiografiska berättelsen om Irmeli, huvudpersonen i romanen Kärleksbarnet som kom för några år sedan. Irmeli har blivit tonåring, åker iväg på ett utbytesår i USA och drabbas av allt allvarligare ätstörningar. När hon kommer hem djupnar problemen. Men hungerflickan övervinner till sist uppväxtens svårigheter.

"Varför blev inte du missbrukare? Den frågan får jag ofta när jag är ute och föreläser om barn till alkoholister. Efter min förra roman, Kärleksbarnet, som till stor del var en självbiografisk berättelse om min uppväxt som alkisbarn, har jag fått tillfälle att möta tusentals andra vuxna missbrukarbarn. Många kämpar själva mot ett missbruk. De är precis som jag. Vi har överlevt samma krig.
Och jag blir alltid lika förvånad över den där frågan.

Men det är klart att jag blev!
Spriten har jag klarat mig undan. Drogerna också. Men inte maten. Maten blev min tröst. Min snuttefilt. Mitt lugnande medel. Mitt sällskap när ensamhetens svarta hål värkte som värst.
Men jag har inte talat särskilt högt om det. Inte förrän nu. För det är en sak att tala om sina föräldrars missbruk och skam. Den här skammen är min egen.
Så varsågoda. Här är min skam. Och min längtan efter en pappa. Min underbara ansvarslösa knaspappa.
Nu fortsätter jag berättelsen om Irmeli. Och nej, hon är inte jag. Inte helt och fullt. Men väldigt nära."
Hillevi Wahl

"Kan skönlitteratur påverka politik?" Aina Bergvall samtalar med författarna Anders Roslund, Hillevi Wahl och Stefan Gurt vid årets bokmässa i Göteborg
"väldigt starkt skriven" "Hillevi Wahl beskriver ett problem som många kan känna igen. Även om man inte haft problem med ätstörningar så blir man påmind om denna eviga jakt på den perfekta kroppen. Detta är en bok som trots många obehagliga stycken är svår att lägga ifrån sig."
boksynt.wordpress.com
"Mycket berörande!" "... jag tycker att hennes Kärleksbarnet är en av de bästa böckerna om att växa upp med alkoholiserade föräldrar som jag läst. Jag blev alldeles skakig när jag läste den. /.../ Hungerflickan är en stark skildring av saknad, av längtan efter en pappa, av ensamhet - en stor stor ensamhet. Och den där tafattheten och känslan av att alltid vara lite fel! Det är också en utlämnande och viktig skildring av matmissbruk. Mycket berörande!"Elin
elinochsiska.blogspot.com
"Pappas sjuka flicka allas angelägenhet" "Mycket är sorgligt i Hungerflickan, men Hillevi Wahl skildrar det hela väldigt rakt och enkelt. Och det är kanske vägen att gå även om Hungerflickan blir mer av ett reportage (förvisso väldigt personligt) än en roman. Det är inte fel så, tvärtom kan välskrivna reportage säga alldeles väldigt mycket sant om verkligheten. Och Hungerflickan har ett angeläget ärende och det i sig gör boken läsvärd. Ungefär så."Lisa Pehrsdotter
arbetarbladet.se
Utgiven: mars 2010

Hillevi Wahl är frilansjournalist och känd från Metro, Allas veckotidning och Kommunalarbetaren. Hennes humoristiska krönikor finns samlade i flera böcker om Modern - En fuskmammas bekännelser, Från fuskmamma till supermamma och senast Hjälp, jag ska bli tvåbarnsmamma, hösten 2007. Våren 2006 kom hon med kåserisamlingen Tjocka tanten rockar fett.

Hösten 2006 gav Hillevi Wahl ut den uppmärksammade självbiografiska romanen Kärleksbarnet, en berättelse om hennes sökande efter svar, om en resa tillbaka i tiden rakt in i ett alkoholistbarns inferno. "Jag ville verkligen inte skriva en bok om det. Men jag var tvungen. För min egen skull, för mina barn skull och för alla andra kärleksbarns skull."

Våren 2010 kom uppföljaren, Hungerflickan. I boken fortsätter Hillevi den självbiografiska berättelsen om Irmeli, huvudpersonen i romanen Kärleksbarnet. Irmeli har blivit tonåring, åker iväg på ett utbytesår i USA och drabbas av allt allvarligare ätstörningar. När hon kommer hem djupnar problemen. Men hungerflickan övervinner till sist uppväxtens svårigheter.

Sommaren 2012 debuterade Hillevi som barnboksförfattare med Elliot hittar en farfar. 2014 kommer uppföljaren Elliot och den mystiska lappen.