Omslagsbild: Fem biografier

Översättare: Ingemar Lagerström
Utgivningsdatum: 2010-06-02
Recensionsdatum: 2010-06-23
ISBN: 978-91-1-302775-3

Fem biografier

Plutarchos (46-120) är ett av de största namnen i grekisk-romersk litteraturhistoria. Han har efterlämnat en mängd skrifter av filosofiskt innehåll, men är mest känd för sina många biografier över kända greker och romare.

I den här översättningen får vi möta den av starka lidelser och dubbla lojaliteter plågade krigshjälten Coriolanus omkring 500 f.Kr. Från tiden för romarnas krig med Karthago möter vi Cato den äldre, den talföra politikern som ansåg att "Karthago borde förstöras" - och fick sin önskan uppfylld år 146 f.Kr. Under första århundradet f.Kr. levde Crassus, penningälskaren och fältherren, som stupade i ett slag med 30 000 romerska soldater. Julius Caesar var en av Roms snillrikaste fältherrar och politiker, vars lysande karriär slutar med ond bråd död i mars 44 f.Kr. Och till sist: Marcus Antonius och den egyptiska drottningen Cleopatra - som besegrades av den blivande kejsar Augustus i slaget vid Actium 31 f.Kr. - avslutar sina glansfyllda liv med förnedrande självmord.

Göran Hägg skriver i sitt förord: "Få antika författare är så underhållande att läsa som gamle Plutarchos från Charoneia. Få är så lärorika. Och få har levererat så många unika historiska fakta till eftervärlden, även om det inte är riktigt fint att låtsas om att det är från honom som en känd episod eller en berömd replik egentligen kommer. Få har haft ett sådant inflytande på senare europeisk litteratur ... Låt oss därför hoppas att detta begränsade urval ändå kan öppna vägen till de stora upplevelser som Plutarchos erbjuder. Det är stor berättarkonst och mycket god historia. Det är antiken när den är som mest lättbegriplig och ändå främmande och fascinerande. Det är bevingade ord och odödliga scener. Det är det evigt mänskliga som inte förändras hur olika värderingar och maktförhållanden än må vara."
"En oundgänglig bok med några av antikens bästa historier."
allehanda.se
"en god introduktion till den romerska republikens historia" /Arvika Nyheter "Plutarchos fem biografier ger en god introduktion till den romerska republikens historia och dåtidens politiska förhållanden.Ingemar Lagerström är inte bara en utmärkt översättare, han har också skrivit en inledning till biografierna som vittnar om stor kunskap om tiden och ämnet. Hans beskrivning av den romerska hären och romarrikets historia i korthet kompletterarbiografierna på ett utmärkt sätt."JAN NORDENBERG
"Lagerströms svenska är effektiv och uttrycksfull." "Det är därför en god gärning när nu Norstedts ger ut fem biografier, lysande och levande förordade av Göran Hägg (över Corolianus, Cato den äldre, Crassus, Julius Caesar, Marcus Antonius) i översättning av Ingemar Lagerström. I brist på originaltexten kan jag bara vittna om att Lagerströms svenska är effektiv och uttrycksfull."STAFFAN STOLPE
meny.nu
"Göran Hägg återger i sin inledning Plutarchos den plats och status som rätteligen är hans." "Översättaren Ingemar Lagerström lyckas, som alltid, göra det förflutna närvarande genom ett språk lika rättframt som lyhört. /.../ Det finns en kraft, en livlighet men också ett stort mått av känsla i dessa snart tvåtusenåriga texter. Och det beror på just det som Plutarchos kritiserats så hårt för, att han lägger sig i och tar moraliskt parti."Inger Dahlman
nwt.se