Omslagsbild: HKH Victoria - ett personligt porträtt

Utgivningsdatum: 2010-05-28
Recensionsdatum: 2010-06-16
ISBN: 978-91-1-302780-7

HKH Victoria - ett personligt porträtt

HKH Victoria - ett personligt porträtt är boken om kronprinsessan Victorias liv men framför allt om det decennium som gått sedan den unga hovreportern Catarina Hurtig började följa henne. Tio år fyllda av kärlek, rykten, löpsedlar och dramatik.

Catarina Hurtigs första "möte" med kungafamiljen ägde rum 1984 när Jönköping firade 700-årsjubileum. Hon var nio år gammal och fick följa med sin rojalistiska mormor till stan och beskåda kungaparet. Då var samlarserien "Det kungliga året" ett självklart inslag i mormors bokhylla. Tjugofem år senare är Catarina författare till densamma och har dessutom gett ut boken Uppdrag: Prinsessa på inte mindre än åtta språk. Hon har även belönats med en Silverpocket för pocketversionen av Prinsessor om tio av de nya, moderna prinsessorna i Europa - verklighetens askungar som träffat drömprinsarna och glidit in i de kungliga gemaken på en räkmacka ...

Kronprinsessan Victorias hemkomst från USA, där hon fått hjälp med sina ätstörningar, sammanföll med Catarinas anställning på Den kungliga veckotidningen. Samtidigt som Victoria startade sin lysande bana som kronprinsessa skapade Catarina sin karriär som hovreporter, programledare och författare. Hon fick förmånen att resa med prinsessan till Uganda, Etiopien, Lettland och Kosovo, och vara med henne både på representation och bakom kulisserna. Hon såg en vilsen men ambitiös tjej med stor potential som delade med sig av sitt liv både i intervjuer och off the record.

"Det spännande med Hurtigs bok är att den tycks demaskera detta rollspel." "Det spännande med Hurtigs bok är att den tycks demaskera detta rollspel. I en passage betraktar hon sig själv och kronprinsessan ovanifrån: »…vi spelade våra roller. Du var den nådiga kunglig­heten. Jag den respektfulla reportern. … Missförstå mig rätt, jag har aldrig känt annat än respekt för dig. För din person och för din position. Men det var ändå väldigt skönt när du sa: ’Ok, Catarina, nu kör vi. Det är helt okej att du säger du’.«"Björn af Kleen
50 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: oktober 2010

Catarina Hurtig är journalist och driver egna företaget Ladylike. Hon har följt kungafamiljen under många år på resor och statsbesök och närvarat vid de flesta prinsbröllop ute i Europa. Hon har varit programledare för tv-programmet Kungligt i Kanal 5 och gett ut boken Uppdrag: Prinsessa där hon bland annat beskriver hur prinsessorna är som småbarnsmammor.