Redaktör: Annina Rabe
Redaktör: Elise Karlsson
Redaktör: Martina Lowden
Recensionsdatum: 2010-09-06
ISBN: 978-91-1-302800-2

Album 2

Tio år har gått sedan nittonhundratalet tog slut. Nu blickar ett antal av Sveriges skarpaste skribenter tillbaka över det svunna århundradet och räddar några av sina egna litterära favoriter från glömskan.

Nya numret av Album är en papperstidskrift om litteratur, och sorterar alltså in under kategorin utdöende art. De komplexa texterna om litteraturen lyser numera på nätet, eller med sin frånvaro. Det är därför bara logiskt att Album handlar om nittonhundratalet, ett hädangånget århundrade. Tio år efter dess millenniebuggiga slut är det dags att återvända dit. För att sammanfatta, men också för att bärga en del fragment till vår egen tid.

De som reser tillbaka till nittonhundratalet för att gräva fram personliga favoriter är Aase Berg, Niklas Darke, Anna Hallberg, Hanna Nordenhök, Malte Persson, Fredrik Sjöberg, John Swedenmark, Pär Thörn och Jenny Tunedal.

Redaktörer och medresenärer är Elise Karlsson, Martina Lowden och Annina Rabe.

"Detta läckra och läsvärda Album fångar definitivt mitt 1900-tal"
"...bidrag som lyfter Album till forna BLM-höjder" "Malte Perssons brett upplagda essä om Virginia Woolfs 20-tal, och i synnerhet om turerna kring och de såväl litterära som ideologiska betydelserna av hennes experimentroman Orlando, liksom Elise Karlssons porträtt av den numera helt (eller halvt) bortglömde amerikanske författaren John Fante, hör till de bidrag som lyfter Album till forna BLM-höjder på den numera annars mest gråbleka litteraturtidskrift-himlen."Martin Lagerholm
"njutbar och innehåller flera mästerliga essäer" "Album innehåller flera mästerliga litterära essäer, njutbara därför att de inte primärt eftersträvar att vara informativa utan efter att upprätta en dialog med en roman eller en författare. En del av dem är ogenerat distanslösa, som Fredrik Sjöbergs hyllning till Bengt Lidforss, andra är elegant respektlösa, samtliga är välskrivna."Cecilia Verdinelli
"på en gång pedagogiskt, generöst, splittrat, förväntat, irriterande och fascinerande." "Och är det något som de här essäerna texterna ändå gemensamt ger uttryck för, så är det faktiskt läsandets och skrivandets glädje. Eller snarare: nödvändighet. Så kan alltså ett 1900-tal också se ut. Och det är på en gång pedagogiskt, generöst, splittrat, förväntat, irriterande och fascinerande."Jenny Högström
hd.se