Omslagsbild: Zarités frihet

Översättare: Hanna Axén
Utgivningsdatum: 2011-06-10
Recensionsdatum: 2011-06-27
ISBN: 978-91-1-302823-1

Zarités frihet

"Under mina fyrtio år har jag, Zarité Sedella, haft mer tur än många andra slavkvinnor. Jag kommer att leva länge och åldras lycklig eftersom min stjärna - min z'etoile - lyser även när natten är mörk."

Zarité har verkligen haft tur. Hon föddes i slutet av sjuttonhundratalet som slavinna i kolonin Saint Domingue, sedermera kallad Haiti, och såldes som nioåring till den rike jordägaren Toulouse Valmorain. Men trots det har hon aldrig behövt slava på sockerrörsfälten eller plågas av hettan i kvarnarna, eftersom hon alltid har arbetat som husslav. Hon har delat med sig av sin andlighet och sina hemligheter, och därmed har hon kunnat hjälpa sina släktingar och sin familj att överleva samtidigt som hon invigts i husbondfolkets sätt att tänka och leva.

Zarité blir mittpunkten i det mikrokosmos som det koloniala samhället utgör: husbonden Valmorain och hans bräckliga spanska hustru Eugenia, deras känslige son Maurice, den kloke doktor Parmentier med sina upplysningsidéer, mulattskan och kurtisanen Violette, medicinkvinnan Tante Rose och den vackre slaven Gambo som manar till uppror. Alla blir de delaktiga i och vittnen till den grymma och våldsamma konflikt som ödelägger Saint Dominque och tvingar dem långt därifrån.

Efter slavupproret på ön får Zarité följa med sin älskare Valmorain till Nya Orléans, eller New Orleans som vi känner det i dag. Här inleder Zarité ett nytt kapitel i sitt liv och uppnår det hon mest av allt har längtat efter - sin frihet. Bortom smärtan och underkastelsen, bortom sina egna begär och de hon har påtvingats kan Zarité i stillhet blicka tillbaka på sitt liv och äntligen konstatera att hon föddes under en lycklig stjärna: hon har blivit en fri och självständig kvinna.
"Som läsare är det bara att tacka och ta emot och låta sig förflyttas i tid och rum."
"Färgstark roman från slavtidens Karibien" Linköpings Tidning ""Zarités frihet" är en roman med samma djupa, yvigt beskrivna och färgstarkt målade människo- och samhällsskildring som "Andarnas hus". Det är en berättelse med både allvar, distans och humor med flera olika bottnar. Man kan välja att läsa den som fiktiv social dramadokumentär, personligt gestaltad historieskildring, kvinnlig utvecklingsroman eller bara som underhållning. Vilket man än väljer är det fantastisk läsning av en av världslitteraturens allra främsta författare, som med elegans och på oerhört gott berättarhumör ger oss ännu ett oförglömligt kvinnoporträtt!"Ella Styf Prellwitz Bibliotekarie, Växjö stadsbibliotek
Isabell Allende bjuder på läsfest /Östgöta Correspondenten "Det här är en rik roman, en sån där härligt myllrande historia om människoöden som flätas in i och ut ur varandra under dramatiska decennier med revolution och inbördeskrig på det som ska bli Haiti." /Susanne Sterner, Östgöta Correspondenten
"Inlevelsefullt om starkt kvinnoöde" Skånska Dagbladet "Allendes frustande berättarglädje och även livsglädje smittar av sig på läsaren. Hon är som alltid spontan och omedelbar, när hon skriver."Thomas Almqvist

Isabel Allende, född 1942 i Lima, Peru, av chilenska föräldrar. Fadern Tomás Allende var diplomat och kusin med Salvador Allende, Chiles folkvalde president som störtades av den chilenska militären 1973. Några år efter militärkuppen gick Isabel Allende i en självvald exil i Venezuela tillsammans med sina barn och sin dåvarande man.

Hennes romandebut Andarnas hus (1984) blev en stor internationell framgång och översattes till 26 språk innan den  filmatiserades med bland andra Meryl Streep, Glenn Close och Jeremy Irons i rollerna. Romanerna Ödets dotter (2000) och Porträtt i sepia (2001) kan tillsammans med debutromanen sägas utgöra en löst sammansatt trilogi med märkvärdigt starka och äventyrliga kvinnor i centrum. I Ödets dotter får vi följa den äventyrliga Eliza Sommers som lämnar sin födelsestad Valparaíso för söka efter sin förrymde fästman i guldrushens Kalifornien. Hennes barnbarn Aurora del Valle, huvudperson i Porträtt i sepia, växer upp hos sin farmor, Paulina del Valle från Andarnas hus, mor till den synska Clara.

I samband med dotterns tragiska död i porfyri inledde Isabel sitt självbiografiska projekt med boken Paula (1995), som följdes av Landet i mitt hjärta (2004) och Summan av dagarna (2009). Isabel Allende lever numera i Kalifornien och har blivit amerikansk medborgare. Hon har erhållit flera litterära utmärkelser för sitt författarskap och är bl a hedersdoktor vid San Francisco State University.

Följ Isabel på hennes blogg >>

Utmärkelser:

Colima Literary Award, Mexico, 1986