Omslagsbild: Det fördolda

Utgivningsdatum: 2010-08-13
Recensionsdatum: 2010-09-06
ISBN: 978-91-1-302829-3

Det fördolda

Det fördolda är den första i en serie kriminalromaner med psykologen Sebastian Bergman, en specialist på gärningsmannaprofiler, i huvudrollen. Hjorth/Rosenfeldt gör med denna bok årets största svenska deckardebut.

Det börjar med ett samtal till polisen. En sextonårig pojke, Roger, är försvunnen, och hans mamma är orolig.
Polisen i Västerås rycker ut, efter ett par dagars schabbel då ärendet blivit liggande. Haraldsson - som egentligen borde vara hemma för att befrukta sin hustru - får ansvar för sökandet. Så gör man ett fruktansvärt fynd i ett träskområde och tragedin är ett faktum.

Psykologen Sebastian Bergman, profilerare och en av Sveriges främsta experter på seriemördare, befinner sig i Västerås för att röja upp dödsboet efter sin mamma. Sedan han förlorade sin hustru och sin dotter i tsunamin har han dragit sig tillbaka från allt polisarbete. Han är känslomässigt avstängd, befinner sig lätt på dekis och har återfallit i ett tidigare sexmissbruk.
Men Rikskrim - som tagit över fallet - behöver hans hjälp. Sebastian Bergman finner sig för första gången på mycket länge indragen i en mordutredning. Han blir alltmer engagerad, och har dessutom sina högst personliga motiv för att vilja få tillgång till ett polisregister.
Alla ledtrådar pekar mot den fina Palmlövsskolan, där Roger gick. En till synes perfekt miljö, med allt större sprickor i fasaden.

Det fördolda är intelligent och spännande underhållning som inte släpper greppet. Hjorth/Rosenfeldt har pondus i berättandet och ett driv som gör att allt sitter på plats redan i denna bok, som är den första i en serie med Sebastian Bergman i huvudrollen. Det är sträckläsningsläge.
Tyska pressröster om boken "Det märks att Hjorth och Rosenfeldt skrivit film- och tv-manus. Teve är idag det ledande deckarmediet. Det var endast en tidsfråga innan de excentriska, avgjort osympatiska karaktärerna ur amerikanske teveserier som ”The Closer” eller ”Dexter” skulle göra sitt intåg i litteraturen. Så ”Det fördolda” är definitivt ett tidens tecken bland svenska deckare. Och Hjorth och Rosenfeldt har byggt in en påminnelse om sina föregångare också. En av figurerna i Sebastian Bergmans skugga är Haraldsson, en katastrofalt inkompetent småstadspolis. Han är en trogen avbild av Kristiansson och Kvant, de båda lata, töntiga patrullerande polismännen som hos Sjöwall och Wahlöö saboterar den ena polisinsatsen efter den andra. Också ett skäl till att läsa deras romaner en gång till."Tagesspiegel"Årets bästa SverigedeckareHjort och Rosenfeldt har sammanställt ett lyckat persongalleri för sin deckare. Huvudkaraktärerena och deras konflikter är, även om de ibland bara antyds, så stimulerande att man verkligen längtar efter en fortsättning. Eftersom de båda svenskarna dessutom har lyckats få till en spännande deckarhandling med många vändningar får man med gott samvete beteckna denna polisroman som bästa svenska deckarexport året 2011."Die Welt"Bisarrt romantisk och brutal”Det fördolda” är en imponerande deckardebut av svenskarna Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt – psykologiskt förtätad och med överraskande vändningar och en ovanlig utredare."3sat.de"Författarduon Hjorth/Rosenfeldt utnyttjar sina rika erfarenheter från film- och tv-branschen. Det märks på de antagonistiska karaktärerna, med vilka de bestyckar sin deckare, och det rätlinjiga handlingsförloppet som ändå bjuder på allehanda vändningar och finter. Med det här välkonstruerade pusslet har de verkligen lyckats med sin debut."Berner Bär"Och som så ofta i skandinaviska polisromaner bjuds vi i ”Det fördolda”– där mannen som inte var någon mördare ändå faktiskt är en sådan – framförallt på en imponerande personskildring. Utredningsgruppen som Sebastian Bergman arbetar åt består nämligen av intressanta, intelligenta, fiffiga och sammansatta karaktärer som skänker läsarna flera möjligheter till identifikation och bidrar till nöjet att läsa boken. Jag ser verkligen fram emot nästa roman med Sebastian Bergman och teamet från Rikskrim."Buch-pr.de"Sebastian Bergman, kriminalpsykolog: Du kommer att älska att tycka illa om denne man!"Buchreport"Med ”Det fördolda” har den svenska författarduon Hjorth och Rosenfeldt gjort en lysande entré i deckarvärlden."Culturmag.de"”Det fördolda” är en skandinavisk polisroman av absolut bästa sorten! De båda författarna har gjort en topprestation när de skapat karaktärerna. Varje figur ligger osannolikt nära verkligheten. Det är värt att framhålla detta eftersom romanen inte fokuserar på bara en enda figur, utan flera huvudpersoner spelar en likvärdig roll. Sebastian Bergman är en karaktär som vi hittills inte stött på i kriminalgenren. / … / Med den här boken tar du en risk, du riskerar din tid och att inte kunna göra någonting annat utom att läsa i denna bok. Är du beredd att ta den risken? Läs då ”Det fördolda”. Du kommer om och om igen att bli överraskad medan pusselbitarna faller på plats, och sista sidan bjuder på ännu en helt oväntad bit som kommer som en chock för dig och som gör dig lycklig. Det är inte sista gången vi hör talas om Hjorth och Rosenfeldt!"Denglers-Buchkritik.de "Snabba snitt, många perspektivväxlingar och en enkel men uttrycksfull satsbyggnad bjuder från första sidan på ett högt tempo utan att därför stå i vägen för de olika stegen när polisarbetet fortskrider. Precis som i den klassiska polisromanen sätts de olika pusselbitarna ihop den ena efter den andra tills de ger en helhetsbild. Läsaren kan hela tiden följa med i arbetet och spänningen hålls vid liv ända fram till sista sidan." Krimi-Couch.de "De olika karaktärerna är mycket bra skildrade och utarbetade i detalj, liksom också intrigen. Gruppmedlemmarnas privata bakgrund och inbördes relationer, konflikter som uppstår ur dessa – alltsammans flyter ihop med den egentliga deckarhandlingen och leder till ibland mycket överraskande vändningar som om och om igen lockar in läsaren på fel spår.Äntligen kommer en ny spännande skandinavisk deckare som inte dystert stapplar omkring utan lättläst flyter fram och får läsaren att definitivt längta efter nästa bok i serien!"Krimikiosk.blogspot.com "Vilken härlig bok! Vilken härlig utredare! Här står vi inför första delen i en stark serie som förhoppningsvis snart kommer att få en uppföljare. Sebastian Bergman släpper inte den som har gett sig i lag med honom. Sömnlösa nätter p.g.a. sträckläsning garanteras."Leser-Welt.de
"Laddad deckardebut" Norrtelje Tidning "Spännande och välskrivet av den nya deckarduon."Margaretha Levin Blekastad
"en yderst velfungerende og underholdende bog" "Effektiv, velskrevet og fejlfri er tre nogenlunde præcise etiketter at hæfte på den svenske forfatterduo Michael Hjorths og Hans Rosenfeldts første kriminalroman, ’Manden der ikke var morder’."
politiken.dk
Intervju med Hjort/Rosenfeldt (danska)
Utgiven: april 2011
Utgiven: augusti 2010
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: augusti 2010

Michael Hjorth, född 1963, är manusförfattare och en av grundarna till det framgångsrika produktionsbolaget Tre Vänner. Han har skrivit manus till film och tv, och varit producent på ett antal långfilmer, bland annat filmatiseringen av Snabba cash.

Tillsammans med Hans Rosenfeldt skriver han kriminalromaner under namnet HjorthRosenfeldt. Serien om Sebastian Bergman är såld till 30 länder, och har sålt i över 2 miljoner exemplar i världen. De underkända är den femte boken.

Hans Rosenfeldt, född 1964, är manusförfattare, bland annat skapare av den hyllade tv-serien Bron, men också känd som programledare i tv. Han hörs också flitigt i På minuten. Hans Rosenfeldt var nöjeschef på SVT 2003-2005.

Tillsammans med Michael Hjorth skriver han kriminalromaner under namnet HjorthRosenfeldt. Serien om Sebastian Bergman är såld till 30 länder, och har sålt i över 2 miljoner exemplar i världen. De underkända är den femte boken.