Utgivningsdatum: 2010-08-20
Recensionsdatum: 2010-09-13
ISBN: 978-91-1-302830-9

Att springa

År 2007 gjorde Maria Sveland succédebut med den uppmärksammade romanen Bitterfittan. En bok som gav upphov till ett nytt begrepp, och har kallats både en modern klassiker och generationsroman.
Nu återkommer hon med en stark roman om utsatthet och styrkan i vänskapen, både den förväntade och den oväntade.

Att springa är berättelsen om tolvåriga Emma och Julia. De befinner sig i en brytningstid; precis på steget in i vuxenvärlden. Julia lever i en traditionell kärnfamilj med mamma, pappa och lillebror. Emma med sin ensamstående mamma, den bohemiska och rödvinspimplande Annika. Julia är tyst och blyg, Emma högljudd och ständigt pladdrande. Ändå blir de bästa vänner.
De sista dagarna på sommarlovet, då staden dignar under en värmebölja, dyker det plötsligt upp en man på stigen i skogen där Emma och Julia har sitt tillhåll. En man med rabarbersvaj som både lockar och skrämmer. Hans uppdykande blir startskottet för en rad händelser som för alltid förändrar dem.

Maria Sveland tecknar svårigheterna att närma sig det ofattbara med drastisk humor, ömhet och svärta. Skildringen av Emma och Julia och deras vänskap har en magiskt ton som bildar klangbotten mot den dramatiska berättelsen om mötet med vuxenvärlden, där bilden av oförlåtliga övergrepp och samhällets oförmåga att skydda flickor och kvinnor träder fram.
Se seminariet "Driva debatt i romanform" från Bok & Bibliotek 2010 Med Maria Sveland och Katarina Wennstam. Att i romanform skildra aktuella frågor som berör och upprör. Som journalister har de sett romanen som en väg att få utrymme för ämnen som inte fått plats i media. - Kanske blir publiken bredare när man förpackar angelägna ämnen i romanform, menar Maria Sveland. Moderator: Kristofer Lundström, kulturjournalist.
"En storartad saga av Maria Sveland" /VLT
"Maria Sveland är en röst att räkna med" /BLT "Träffsäkert fångar Sveland tonen. Det finns ett riv i skildringen som placerar läsaren mitt på skolgårdens intrampade tuggummin och snuspladuskor. /.../Maria Sveland är en röst att räkna med. Därom råder inget tvivel.Hon har gjort prisbelönade radio- och tvprogram och det dramaturgiska är påtagligtockså i denna hennes nya roman."Inger Dahlman
"Sveland vägrar väja för mörkret" "Styrkan och originaliteten ligger istället i dess uppriktiga engagemang och mod, i att Sveland vägrar väja för mörkret även om det av vissa säkert kommer uppfattas som att hon tar i för mycket. Och sist men inte minst i beskrivningen av Julia och Emmas vänskap. Hur smärtsamt det är att tvingas inse att man alltid kommer vara två personer trots att man så innerligt önskar att vara en."Amanda Svensson
Utgiven: augusti 2010
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: augusti 2010

Maria Sveland, född 1974, är en av våra mest framträdande femi­nister i debatten. År 2007 debuterade hon som författare med romanen Bitterfittan som blev en stor succé och mycket omdiskuterad. Den har kallats både modern klassiker och genera­tionsroman. 2010 kom hennes andra roman, Att springa.

Hon har även varit redaktör för skilsmässoantologin Happy, Happy och våren 2012 givit ut Hatet (på Leopard förlag). Maria Sveland är utbildad på Dramatiska Institutets radiolinje och har gjort flera uppmärksammade och prisbelönade program för Sveriges Radio och SVT.

Maria Svelands böcker finns översatta till ett tiotal språk.

Se en trailer ur Kunskapsmedias film om Maria Sveland: