Omslagsbild: "Det står ett rum här och väntar på dig ..."

Recensionsdatum: 2012-05-23
ISBN: 978-91-1-302880-4

"Det står ett rum här och väntar på dig ..."

Berättelsen om Raoul Wallenberg
Raoul Wallenberg hade tänkt sig ett annat liv. Han sökte ingen hjälteroll och egentligen inget äventyr. Krigsvåren 1944 skulle han fylla 32 år och arbetade på en litet handelsföretag som importerade gäss, kalkoner och äggpulver från Ungern. Han var utbildad arkitekt, satsade på en karriär i näringslivet men hade svårt att hitta rätt. Han var uttråkad.

Så kom Förintelsen till Ungern. En amerikansk-svensk räddningsaktion för de sista resterna av Europas judiska befolkning diskuterades. Svenska regeringen uppmanades skicka någon, men vem?  En serie tillfälligheter gjorde att allas ögon föll på livsmedelshandlaren Raoul Wallenberg.

Ett halvår senare gick Raoul Wallenberg frivilligt de sovjetiska trupperna till mötes i ett utbombat Budapest. Han skulle aldrig komma tillbaka till Sverige.

"Det står ett rum här och väntar på dig ..." är inte bara en stor berättelse, som tar andan ur läsaren. Den är också resultatet av en historisk forskningsinsats i hittills både okända och outnyttjade arkiv. För första gången någonsin presenteras här den fullständiga historien om Raoul Wallenberg, så långt man kommer i källorna idag – barndomen och den tidiga karriären i krigets Stockholm, de dramatiska sex månaderna i Budapest, omständigheterna kring hans arrestering och fängelsevistelse i Sovjetunionen, samt det utdragna politiska spelet om hans öde fram till idag. För första gången kan vi också följa Raoul Wallenbergs familj genom hela den serie tragiska diplomatiska misslyckanden, som ledde till att han aldrig kom tillbaka. Berättelsen ger ett spännande svar på frågan hur det kom sig att Raoul Wallenberg i slutet av sjuttiotalet lyftes fram som amerikansk hjälte och blev en fråga av hög prioritet i Vita huset.

Författaren Ingrid Carlberg har med vetenskaplig precision arbetat fram en omskakande läsupplevelse, där kända gestalter i historien plötsligt får liv. Personen Raoul Wallenberg framträder ur skuggorna, hans tillvaro i Moskvas fängelser likaså. Täta nedslag i samtidshistorien skapar en djupare förståelse för vad som egentligen hände och varför.

”A truly fascinating, subtle and revelatory portrait of this enigmatic character and perhaps the closest any historian has got to the real man and the truth of his fate.”
Simon Sebag Montefiore
"Årets författare: Ingrid Carlberg." "Om honom har journalisten Ingrid Carlberg skrivit en med rätta hyllad och Augustprisad biografi: gripande i sin gestaltning, svindlande i sin grundlighet, förödande i sin framställning av utrikesminister Östen Undéns undfallenhet. Ett storverk."Per T Ohlsson
Ingrid Carlberg intervjuas i Kunskapskanalens En bok, en författare "Journalisten Ingrid Carlberg ger i sin bok, så långt källorna tillåter, Raoul Wallenbergs fullständiga historia. I "Det står ett rum här och väntar på dig" möter vi livsmedelshandlaren vars liv tog en oväntad riktning."Intervjuare: John Crispinsson.
urplay.se
"Magnifikt om en hjälte" "Hon har samlat ett överväldigande material och hanterar det briljant, glasklart även i avsnitten med trassliga trådar. Det är en spännande bok fast man vet det tragiska slutet, inte minst för att den binder ihop avsnitt efter avsnitt av livet för denne man som antagligen aldrig blev mer än trettiofem år. /.../Läs Ingrid Carlbergs biografi! Ett magnifikt äreminne över en man som inte kan få för många sådana; men hennes är svårt att överträffa."Staffan Skott
gd.se
"griper sig an ett komplicerat ämne med friska ögon och ett aldrig sinande engagemang." "Ingrid Carlberg är en erfaren journalist och gav för ett par år sedan ut en uppmärksammad bok om antidepressiva mediciner. I ”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg (Norstedts, 784 s) griper hon sig an ett komplicerat ämne med friska ögon och ett aldrig sinande engagemang. /.../Carlberg arbetar med dramaturgi och scenväxlingar, som vore det ett enormt journalistiskt reportage. Hennes bok är visserligen kronologiskt ordnad, men mellan kapitlen får vi i korta avsnitt vara med när hon möter Wallenbergs familjemedlemmar eller följer honom i spåren i Budapest och Moskva. /.../I sin pendling mellan diplomatins krumbukter och familjens vedermödor kommer journalisten Carlberg till sin verkliga rätt. Vid slutet av 70-talet blossade det internationella engagemanget för Wallenberg plötsligt upp efter många tysta år. Carlberg åskådliggör hur amerikanska intressen låg bakom kampanjerna och hur han gjordes till symbol för antikommunism och mänskliga rättigheter."Johan Östling
Utgiven: november 2013
Utgiven: maj 2012

Ingrid Carlberg är journalist och författare, under många år anställd på Dagens Nyheter. Hon är även författare till fyra barn- och ungdomsböcker.

2009 utnämndes Ingrid Carlberg till medicine hedersdoktor vid Uppsala universitet. I beslutmotiveringen står att Ingrid Carlberg "med vetenskaplig noggrannhet och med metodik hämtad från grävande journalistik klarlagt olika samhällsaktörers agerande i samband med introduktionen av ett av de stora medicinska genombrotten; behandling av depressioner med SSRI (antidepressiva läkemedel)."

2012 tilldelades Ingrid Carlberg Augustpriset för "Det står ett rum här och väntar på dig ...". Berättelsen om Raoul Wallenberg. De engelska rättigheterna till boken har köpts av förlaget MacLehose Press, som kommer att ge ut boken våren 2015.

• Svenska föreningen för vetenskapsjournalistiks pris för god och granskande vetenskapsjournalistik (Pillret), 2008

• Guldspaden för sin bok Pillret, 2008.
    Juryns motivering: För att med en imponerande research ha blottlagt hur läkemedelsindustrin - med tvivelaktigt vetenskapligt stöd - utnyttjar människors psykiska ohälsa.

• Svenska Carnegie Institutets journalistpris 2009

• Nominerades till Augustpriset i fackboksklassen 2008 och till Wendelapriset 2009 för Pillret.

• Medicine hedersdoktor vid Uppsala universitet 2010

• Stipendium ur Stipendiefonden Albert Bonniers 100-årsminne 2012

• Augustpriset 2012 i fackboksklassen för "Det står ett rum här och väntar på dig ...". Berättelsen om Raoul Wallenberg.

Juryns motivering: Ingrid Carlbergs biografi över en av Sveriges mest omskrivna personer under efterkrigstiden är medryckande. Alla vet att Raoul Wallenberg aldrig återkom till hemlandet. Ändå är Carlbergs bok inte bara faktarik utan spännande, en riktig bladvändare. Med känsla berättar hon också om familjens vägran att ge upp hoppet trots den passiva hållning gentemot Sovjetunionen som präglade det officiella Sverige.

• Axel Hirschs pris 2013 (av Svenska Akademien)