Utgivningsdatum: 2010-09-10
Recensionsdatum: 2010-09-27
ISBN: 978-91-1-302888-0

Att föda ett barn

Den där gäddan på den blanka diskbänken. Vad ska Maj göra med den? Det är hennes tjugoförsta födelsedag. Året är 1938 och hon är nygift. Och gravid. Hur hamnade hon i det här?
En berättelse om klass, ett sårigt moderskap och alkoholism.

För första gången ska Maj ha hela sin nya, stora Örnsköldsvikssläkt på middag. Men maken, den betydligt äldre Tomas, dröjer. Han skulle ju bara uträtta några ärenden på stan? Utanför lägenhetsfönstret breder midvintermörkret ut sig. Hur hamnade hon i det här, med en man som hon knappt känner? Hon som bara ville arbeta som servitris på Kjellins konditori ett slag, för att sedan ge sig av igen, kanske till Stockholm. På flykt från familjen i Östersund som inte längre kan försörja henne, när mammas hosta kräver allt längre sanatorievistelser och med uppbrottet från en ännu oläkt kärlekshistoria i minnet.

Maj vet, för hon känner ett hårt boxande i sin mage. Barnet. Det som aldrig skulle få hända. Överallt ser Maj blickar och hör röster som dömer henne för brottet som hennes växande mage bevisligen är. Men nu har hon väl inget att skämmas över? Med sin vigselring och make som ser fram emot att få bli far. Till och med svärmor som sitter i våningen under borde väl kunna förlåta sin sonhustru. Fast varför svajar Tomas så när han ska be sin mamma och sina syskon att slå sig ner vid det dukade födelsedagsbordet? Jo, Maj ser att han inte är nykter.

Med tidens obönhörliga tickande framskrider Majs graviditet, motvilligt och mödosamt, samtidigt som hon kämpar med att förstå vad som förväntas av henne i hennes nya, framgångsrika, familj. Sakta växer ett beslut att bli den kvinna som ingen ska kunna anklaga eller klandra. Maka, mor, värdinna. Men hur blir man det? För hur mycket Maj än försöker kontrollera sin tillvaro och leva i enlighet med hushållsalmanackan så finns ju allt det andra där. Det såriga moderskapet, makens alkoholism och ett äktenskap som bara råkade bli.
Att föda ett barn är den första delen i en tänkt trilogi.
Sveriges Radios Romanpris - lyssnarjuryn diskuterar Att föda ett barn
sverigesradio.se
"Det är en stor roman, inte bara till omfånget, utan också för den grundliga behandlingen av kvinnosaken och de ljuvliga språkflätorna."
"Hypnotisk diskbänksrealism" "Det är faktiskt andra gången denna höst som jag ser min mor – som dog för två år sedan – ”återuppstå” i nyskrivna svenska romaner. Första gången var det i Sigrid Combüchens Spill, som utspelar sig vid samma tid som Sandbergs roman och med ännu finare pensel målar de små, små detaljerna i tidens scenografi.Kristina Sandberg har haft sin egen mormor som förebild för Att föda ett barn och ska, om jag förstått saken rätt, i trilogins kommande delar följa Majs liv fram till tiden för dotterdotterns födelse 1971.Jag inväntar, med en spänning jag aldrig kunnat förutse, berättelsens fortsättning."Nils Schwartz
blogg.expressen.se
"En berättelse att ryckas med av" "Men här finns en beundransvärd språklig precision och en imponerande drive i de ofta blixtsnabba växlingarna mellan olika perspektiv: Majs eget, de perspektiv som hon föreställer sig att omvärlden anlägger och sist men inte minst författarens, oftast diskreta.Jag har ibland tänkt att författare liksom kompositörer borde få ange tempo för sina verk. Jag kan tro att Sandberg gärna vill att man läser snabbt, låter sig sugas in och med, låter berättelsen flimra."Merete Mazzarella
Utgiven: juli 2011
111 kr Bok - Storpocket
Utgiven: september 2016
Utgiven: september 2010
59 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Andrea Irving
Utgiven: november 2014
248 kr Ljudbok - CD-skiva
Uppläsare: Andrea Irving
Utgiven: januari 2015

Kristina Sandberg är född 1971 och uppvuxen i Sundsvall. Hon debuterade 1997 och har skrivit en rad romaner. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik blev hennes stora litterära genombrott och den avslutande delen Liv till varje pris fick Augustpriset 2014.

Norrländska litteratursällskapets pris 2008
Nominerades till Sveriges Radios Romanpris 2011 (Att föda ett barn)
2012 års stipendium ur Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare
SvD:s litteraturpris 2014 (Liv till varje pris*)
Augustpriset 2014 (Liv till varje pris**)
Moa Martinson-stipendiet 2014 (Moa-priset, för romantrilogin om Maj)

* Juryns motivering: "I "Liv till varje pris" förvandlar Kristina Sandberg monotona vardagsbestyr och återhållen frustration i folkhemmets marginal till stor och fängslande litteratur. Trilogin om hemmafrun Maj ger röst och kroppslig närvaro åt en generation kvinnor som länge tagits för givna."

** Juryns motivering: "Vissa livsresor förblir osynliga. Romanen Liv till varje pris är sista delen i en trilogi där varje del utgör ett eget helt. Med sitt epos om hemmafrun Maj visar Kristina Sandberg att inom en örnsköldsviksvånings väggar kan rymmas en hel odyssé. Med distans och empati skildras ett skört och sårigt familjeliv i välfärdsstaten. Noggrant registreras matoset, tvättångorna, havsbrisens farliga sälta. Vi står bedvid Maj i köket med livets stora frågor och vad kan hon hitta på åt dem till middag?"