Omslagsbild: Abraham Lincoln

Utgivningsdatum: 2011-04-08
Recensionsdatum: 2011-04-27
ISBN: 978-91-1-302953-5

Abraham Lincoln

Hans liv och tid

Abraham Lincoln anses av nästan alla historiker vara den främste president USA någonsin haft. Anledningen är att han under inbördeskriget räddade USA från delning och avskaffade slaveriet. Inbördeskriget mellan nordstaterna och sydstaterna bröt ut den 12 april 1861, alltså för 150 år sedan.
Intresset för personen och presidenten Lincoln har alltid varit stort i USA men har fått extra näring sedan Barack Obama flera gånger påpekat att han har just Lincoln som politisk förebild. Det finns en linje i historien som börjar med Lincoln på 1860-talet och sedan fortsätter med Martin Luther King på 1960-talet och president Obama i våra dagar.

Av monumenten i Washington är Lincolns det pampigaste. Det är ingen tillfällighet. Han har gjort större avtryck i USA:s historia än någon annan.
Lincolns hela liv är som en saga. Han föddes i en fönsterlös hydda i skogen, fick knappt ett års skolgång men läste allt han kom över och blev vid 28 års ålder självlärd advokat. Hans politiska snille och rättrådiga hållning i sin tids svåraste fråga, slaveriet, gjorde att han mot alla odds valdes till president. Men han hann inte ens tillträda sitt ämbete förrän delstat efter delstat i den amerikanska Södern utträdde ur USA och startade en egen nation - The Confederate States of America. Lincolns viktigaste mål blev att hindra utbrytningen och rädda landet från delning.
Lincoln verkade i en tid när demokratin ännu inte slagit igenom i Västeuropa. Det är därför inte svårt att förstå att han betraktade USA med sin frihetsförklaring och författning som "världens sista, bästa hopp", ett omistligt föredöme bland allehanda diktaturer med kejsare, kungar och furstar. Räddningen av landet gick via ett blodigt och uppslitande inbördeskrig där mer än 600 000 människor dog.

När uppgiften att rädda USA var avklarad inriktade han sig på att försona forna dödsfiender och utveckla landet. Men i stället mördades han den första kväll han riktigt kunde koppla av från alla bekymmer. En känd och firad skådespelare med starka sydstatssympatier sköt Lincoln i huvudet från nära håll.

Lincoln är en av världshistoriens intressantaste och mest omskrivna personer. Denna biografi är den första på svenska i modern tid.
Historien om ”Honest Abe” och hans liv är så intressant att man inte behöver vara särskilt intresserad av amerikansk historia för att få stort utbyte av denna bok. De problem han mötte och den rättrådiga hållning han visade i nästan alla livets skeden är både allmängiltiga och eviga.

177 kr Bok - Häftad
Utgiven: november 2014
Utgiven: november 2014
"Fängslande biografi om USA:s ”helgon”" "Staffan Ekendahl har skrivit en mycket förtjänstfull biografi över denne märklige och karismatiske man, faktiskt en prydnad för svensk biografilitteratur."Mats Gellerfelt
"tillgänglig, tydlig och trevlig" /Svensk Tidskrift ”Som introduktion till ett viktigt politiskt människoöde i en dramatisk och avgörande politisk tid fungerar Staffan Ekendahls bok utmärkt….den är tillgänglig, tydlig och trevlig, och ger en hygglig översikt av precis det titeln utlovar. Här och där inflikas ett och annat turisttips, som en beskrivning av vad en nutida besökare vid Lincolns hem i Springfield, Illinois, kan vänta sig.
"Det är lättläst och det blir lätt att förstå Lincolns betydelse." /Helsingborgs Dagblad ”…det är en elegant avvägning Ekendahl står för: detaljer, men inte för många. Plus vetskapen att detaljerna förlorar skärpa om man inte samtidigt får överblicken. Hur Lincoln växte upp, hur han fann sin väg in i politiken, hur kampanjerna planerades. Här är hans insatser, att han avskaffade slaveriet, att han såg till att landet inte delades. Det är lättläst och det blir lätt att förstå Lincolns betydelse. /.../”…trådar dras nämligen bakåt och framåt, till Barack Obama, men inte med den sortens tydliga facit som är så lätt att ta till i efterhand. Ekendahl tar det i stället lugnt, låter tankegångarna sjunka in, berättar om plus och minus, hur debatterna nötte ner de politiska kämparna, hur argumenten föddes och dog, hur val vanns.””Ja, Ekendahl ställer oss vid fönster, låter oss se utsikterna, visar varför Lincoln vägrar använda vissa ord i konflikterna, hur han drivs framåt och hur han driver andra framåt”
"Ledigt och otvunget" UNT "Staffan Ekendahl berättar historien om USA:s sextonde president, Abraham Lincoln, Honest Abe, från ax till limpa. Han gör det ledigt och otvunget vilket underlättar när man ska ta till sig alla detaljer om släktingar och människor omkring honom och förstås alla de dramatiska händelser som utmärker hans presidenttid. Det finns en hel del roliga anekdoter och insikter i backspegeln. Staffan Ekendahl lyckas ge en bra bild av hela den komplexa personlighet som Lincoln hade.  Han väver skickligt ihop nationens historia med Lincolns."Björn G Stenberg

Staffan Ekendahl har under sin långa journalistkarriär rapporterat i Sveriges Radio från ett tjugotal länder. Han har varit chef för veckomagasinet ”Godmorgon, världen”, P 1:s populäraste program, och bitr. utrikeschef vid Ekot.
Under en period var han Sveriges Radios korrespondent i Washington och är en framstående kännare av det amerikanska samhället och amerikansk politik. Han har tidigare gett ut boken Amerikanerna – sådana är de, så tänker de.