Omslagsbild: Döda poeter skriver inte kriminalromaner

Utgivningsdatum: 2010-09-06
Recensionsdatum: 2010-09-20
ISBN: 978-91-1-302957-3

Döda poeter skriver inte kriminalromaner

Ett slags kriminalroman
I sin nya roman, ett slags kriminalroman som han kallat den, leker Björn Larsson skälmskt och respektlöst, men också på blodigt allvar, med sig själv, med bokbranschen i allmänhet och med kriminalromangenren i synnerhet.

Sent en regnig och stormig novemberkväll anländer den respekterade förläggaren Petersén vid Arnefors & Söner till Helsingborgs industrihamn där han stämt träff med poeten Jan Y Nilsson ombord på dennas husbåt. I sin portfölj har Petersén kontraktet till den kriminalroman som han övertalat Jan Y att skriva. Dessutom en flaska champagne för att fira att Petersén har sålt utlandsrättigheterna till den nästan färdiga romanen för ganska stora belopp. Men kommer Jan Y att sätta sin namnteckning på kontraktet? Eller kommer han att ångra sig i sista stund när han står inför beslutet att oåterkalleligen sälja sin poetsjäl till marknadskrafterna och sätta sin ryktbarhet som poet på spel?

Det fruktansvärda svaret får Petersén när han kort därefter upptäcker Jan Y hängd under däck. Men det som Petersén trodde var självmord visar sig snart vara mord, tack vare den skarpsynta kommissarie Barck vid sjöpolisen, som för övrigt lider av litterära ambitioner och skriver dikt på sina lediga stunder. Men varför har poeten Jan Y Nilsson mördats? Om inte för att förhindra att hans roman om ekonomisk brottslighet kommer ut? I så fall tar även förläggare Petersén en stor risk om han går vidare med utgivningen. Kommissarie Barck griper an mordutredningen med stor entusiasm, inte minst därför att han hoppas att Petersén kanske kunde överväga att ge ut Barcks egna dikter en dag …

Björn Larsson har skrivit en litterär kriminalroman, en välvilligt ironisk betraktelse över förlag och författare. Det är spännande, tänkvärt, irriterande och läsaren kommer att känna igen tonen från Björn Larssons tidigare böcker.

Björn Larsson intervjuas för La Stampa digitale
multimedia.lastampa.it
"väldigt underhållande, på samma gång trivsamt lättsam och litterärt sofistikerad" ""Döda poeter skriver inte kriminalromaner" är en lekfull drift med deckargenren som utspelar sig i bokbranschen - denna för oinvigda ytterst märkliga värld full av självförbrännande poeter och pengahungriga förlagsjättar. Och den är, det ska sägas bums, väldigt underhållande, på samma gång trivsamt lättsam ochlitterärt sofistikerad. /.../Det är uppfriskande att läsa om en kommissarie som inte är bitter, tvär och frånskild. Det är också roligt att läsa alla de spirituella sidospåren om poesins väsen. Liksom skildringen av bokbranschen, med alla blinkningar till verkliga personer och händelser."Oline Stig
"en mycket underhållande deckarparodi" /Skånska Dagbladet "Med 'Döda poeter skriver inte kriminalromaner' har han inte bara åstadkommit årets bästa titel utan också en av årets mest underhållande kriminalromaner."Gunilla Wedding
"Klassisk deckarintrig och humor i Björn Larssons nya" "Den berättelse som spinns kring detta mord är mycket underhållande. Här skildras lusten och olusten att skriva storsäljande kriminallitteratur, här skildras kärleken till den enda sanna konsten, i detta fall poesin, och här och där delas kängor ut som borde svida en och annan öm bak i den svenska bästsäljarvärlden.Björn Nilsson är en utmärkt stilist, det har han visat tidigare. Dessutom har han förmågan att skriva spänningslitteratur som kan nagla fast läsaren vid historien (minns Den keltiska ringen, en ruskigt bra bok). Dessutom är Döda poeter skriver inte kriminalromaner rolig på ett stillsamt och torrt professorsaktigt vis. Mycket mer kan man väl inte begära av något som inte ska tas på fullaste allvar?"Mats Palmquist

Björn Larsson debuterade 1980 med novellsamlingen Splitter på Wahlström och Widstrands förlag. Sedan gick det över ett decennium innan hans nästa bok, romanen Den keltiska ringen, utkom år 1992 på Bonniers förlag. Sedan dess har Björn Larsson publicerat en bok ungefär vartannat år, samtliga utom en på Norstedts.

År 1995 kom romanen Long John Silver, i vilken ärkepiraten från Skattkammarön berättar sitt liv från början till slut, vilket några år senare också gav Björn Larsson ett internationellt genombrott. Därefter följde 1997 Drömmar vid havet om den karismatiske sjökaptenen och gårdfarihandlaren i drömmar Marcel. I romanen Det onda ögat, 1999, berättar Björn Larsson historien om ett terroristattentat i Paris underjord, som på ett kusligt sätt förebådade attentatet i New York den elfte september. Nästföljande bok, som utkom 2001, var en essä, Från Vredens Kap till Jordens Ände, om världen och livet sedda från sittbrunnen på en mindre segelbåt och byggde på hans erfarenheter av att bo på en segelbåt i flera år och två års seglatser i Nordatlantiska vatten.

Året därpå, 2002, var det dags för romanen Den sanna berättelsen om Inga Andersson om en kvinnlig kriminolog som tvingas mäta krafter med världens största underrättelsetjänst, den amerikanska National Security Agency. Essän Besoin de liberté [Behov av frihet] skrev Björn Larsson direkt på franska för förlaget Le Seuil som gav ut boken år 2006. Året därpå översattes den till italienska, men den har ännu inte utkommit på svenska. Björn Larssons senaste bok, novellsamlingen Filologens dröm (2008), handlar ett antal forskare i olika discipliner som drömmer om att göra den stora upptäckt som ska förändra världen, helst till det bättre, och gärna ge dem själva Nobelpriset.

Björn Larssons böcker genomgående tagits emot mycket positivt av kritikerna och han har också efter hand fått en stor publik, inte minst i pocket.

Utomlands - särskilt i Frankrike, Italien och Tyskland - räknas Björn Larsson som en av Sveriges mest betydande samtida författare. Han har översatts till femton språk, kritikerna har lovordat hans böcker, varav flera har blivit både långsäljare och bästsäljare.

Björn Larsson har också fått flera prestigefyllda priser, bland dem Prix Médicis étranger för Drömmar vid havet, Elsa Morantepriset för Det onda ögat, Prix Astrolabe-Étonnants voyageurs för Från Vredens Kap till Jordens Ände och Premio Boccacio Europa för det samlade författarskapet. Björn Larsson är för närvarande ledamot av två litterära prisjuryer, dels Prix Nicolas Bouvier-Étonnants voyageurs, dels Prix Simone de Beauvoir pour la libération des femmes dans le monde.

Björn Larsson är även verksam som professor i franska, språk och litteratur, vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds Universitet. Som forskare har han publicerat monografier på franska om litteraturens funktioner och studier i semantik och språkfilosofi samt ett antal artiklar om olika författare och genrer, företrädsvis på franska, men också på engelska, svenska och italienska.

Björn Larsson undervisar och handleder också på Lunds Universitets författarskola som han var initiativtagare till för ett antal år sedan och som  har utvecklat sig till en framgångshistoria med över 25% debutanter bland dem som fullfört den tvååriga utbildningen.

Björn Larsson delar sin tid mellan Gilleleje i Danmark, där han bor på sin båt, Råå söder om Helsingborg där han har en lägenhet och skrivarlya, samt Frankrike och Italien där han tillbringar ett par månader om året.

1999, Le prix Médicis étranger (Le capitaine et les rêves)
2000, Il premio Boccaccio Europa (Il Cerchio Celtico), Certaldo
2002, Prix l'Astrolabe-Étonnants-voyageurs (La Sagesse de la mer)
2002, Premio Elsa Morante (L'occhio del male), Napoli
2003, Le prix des lecteurs, Le festival Livre et Mer, Concarneau (La Sagesse de la mer)
2004, Il premio Grinzane Biamonti, SanRemo
2007, Il premio SanRemo (Bisogno di libertà)
2010,  Sjösalapriset "för sina på gedigna kunskaper baserade fascinerade skildringar där sjön, människorna och deras frihet samt båten bildar en innerlig enhet. En författare helt i Evert Taubes anda."