Fotograf: Karin Berglund
Utgivningsdatum: 2012-03-09
Recensionsdatum: 2012-04-11
ISBN: 978-91-1-302962-7

Samtal i trädgården

hos konstnärer, scenografer, författare, musiker, landskapsarkitekter ...
Karin Berglund, en av Sveriges främsta trädgårdsförfattare, har nu kommer med den bok hon så länge planerat att skriva. Här presenteras ett trettiotal kultur­personligheter och deras syn på trädgården som idé och hur det blev i verkligheten.

Vem vill inte ha en trädgård som Pippi Långstrumps?
Idén att intervjua och skriva om konstnärer, landskapsarkitekter, musiker, författare och andra med skapande yrken och deras trädgårdar, föddes efter framgången med Lust och fägring. Den kom ut i början av 1990-talet och sedan dess har sålt i över 50 000 exemplar. Här presenteras nu ett trettiotal kulturpersonligheter och deras syn på trädgården som idé och hur det blev i verkligheten.

Det är en bok att läsa, men den skickliga fotografen Karin Berglund har också på sitt omisskännliga sätt fångat växterna, trädgårdarna och deras skapare på bild. ”Människan är ju ändå det intressantaste i en trädgård och alla är olika.”

Bland de medverkande finns författaren Göran Greider, konstnären Thèrèse Reuterswärd, kulturhistorikern Ronny Ambjörnsson och många fler.
Genom samtalen hamnar fokus på vitt skilda saker i de olika trädgårdarna: allmängiltiga och nyttiga, speciella och tankeväckande - allt efter person och yrke. Konstnärernas syn på färg, form och struktur; författarna som känner av och registrerar; Nobelfestens blomsterarrangör som älskar det ömtåliga och förgängliga i det växande och landskapsarkitekten som vill överraska och bryta mot asketiska regler för god smak.

Karin Berglund kan det mesta om blommorna, växterna och träden. Hon är en nyfiken och lyhörd samtalspartner och inte minst en skicklig berättare. De olika avsnitten har sitt eget tema - allt från en mörk hemlig trädgårdslund till en solig blåklocksblommande äng i Dalarna.
Nominerad till Årets Trädgårdsbok 2012 "Vad är det mest intressanta i en trädgård? För Karin Berglund är svaret givet: människan! I den här boken tar hon oss med till ett trettiotal mycket olika trädgårdar i södra och mellersta Sverige och samtalar med deras skapare, en del av dem kända just för sitt trädgårdskunnande, men flertalet för helt andra färdigheter.Med ödmjuk inlevelse och vetgirighet tar hon reda på historien och människan bakom var och en av trädgårdarna, som hon beskriver på sitt eget personliga sätt i fängslande text och stilsäkra fotografier.Liksom människorna själva är trädgårdar förgängliga och förändras snabbt av tidens tand. Vilken lycka att alla dessa tankar om trädgård nu finns på pränt och är så smakfullt skildrade i sitt rätta sammanhang!"Stockholms Gartnersällskaps omdöme
"Hon är vår mest egensinnigt poetiska trägårdsskribent." /SvD "Hon är vår mest egensinnigt poetiska trägårdsskribent. Samtal i trädgårdeninnehåller 32 trivsamt spretiga intervjuer med olika slags konstnärer som alla har en mycket speciell relation till växandet och trädgården som rum och möjlighet."Lars Ring
"det här en riktigt njutbar läsbok!" /Allt om Trädgård
"Det är alltid något av julafton, om än i maj, när Karin Berglund släpper en ny bok" /ELLE Interiör

Jag är journalist och har arbetat 26 år på Dagens Nyheter. Jag började på ekonomiredaktionen med internationell ekonomi som specialitet och blev sedan allmänreporter med särskilt intresse för sociala frågor, intervjuer och kultur i vid mening. Av en slump började jag göra korta reportage om trädgård och odling. Det var i början av 80-talet och då var det inte vanligt att dagstidningar hade den sortens material. Själv tyckte jag att det var ett jätteroligt jobb - spännande människor, för mig okänd kunskap och många infallsvinklar. Kort sagt intressant journalistik.

Under tiden växte trädgårdsintresset i samhället med expressfart och till slut kunde jag ägna all min tid åt trädgårdsreportage. På köpet har jag lärt mig att fotografera och bilderna tar nu minst lika stor del av min tid som texterna. I botten har jag en fil kand med bland annat konst- och litteraturvetenskap. Jag har arbetat som reporter på Göteborgstidningen, TT, Handelstidningen och Dagens Nyheter.

------------

Journalisten, författaren och fotografen Karin Berglund är sedan många år känd för sina trädgårdsskildringar och en av de främsta inom sitt område. Hon har givit ut ett flertal böcker som sålts i stora upplagor.