Översättare: Inger Johansson
Utgivningsdatum: 2012-02-24
Recensionsdatum: 2012-03-19
ISBN: 978-91-1-302992-4

Spökljus

Den vemodiga kärlekshistorien mellan skådespelerskan Molly Allgood och dramatikern John Millington Synge avslutar Joseph O´Connors trilogi om Irlands historia.

John Millington Synge (1871-1909) var en av den blivande irländ­ska republikens främsta författare och dramatiker och tillsammans med William Butler Yeats och Lady Augusta Gregory grund­ade han The Abbey Theatre, idag Irlands nationalscen. Vid 35 års ålder fann den modersbundne och tillknäppte Synge sitt livs stora kärlek i den unga skådespelerskan Molly Allgood, en kvinna som i många avseenden var hans raka motsats.

Joseph O’Connors roman om dessa båda historiska personer tar sin början en oktobermorgon 1952. Den utblottade och alkoholi­serade skådespelerskan Molly Allgood vaknar i sin bostad i London. Precis som Leopold Bloom i Joyces Odysseus, ger hon sig ut på vand­ring, men genom den sönderbombade engelska huvudstaden. Läsaren får följa henne när hon i förbifladdrande minnesbilder ser tillbaka på sitt liv och hemsöks av sina minnen.

Molly har levt ett hårt liv, två gånger har hon förlorat sin älskade, den första på grund av sjukdom, den andra i en uppslitande skilsmässa. Mollys starka personlighet har bidragit till att hon haft en framgångsrik teater- och filmkarriär i USA under tre decennier, men samtidigt lett henne in i spritmissbruket.

I Spökljus återberättas Mollys och Millington Synges vemodiga kärlekshistoria i blixtbelys­ning. Det är en historia om kärlekens löften, om avsked och återföreningar, om uppgörelser och försoningar och om modet att inte leva på någon annans villkor.
"Spökljus är en storstilad avslutning på Joseph O’Connors irländska romantrilogi"
"Språket är levande och dramatiserar på ett bra sätt både den åldrade och den unga kvinnans liv." "Språket är levande och dramatiserar på ett bra sätt både den åldrade och den unga kvinnans liv. Kärlekshistorien placerar berättelsen mitt på scenen och ger mig även en bild av skapandet av dramatik.”Spökljus” är sista delen i en trilogi om Irlands historia. Den ger mersmak och gör mig nyfiken på de tidigare böckerna, ”Havets stjärna” och ”Guvernörens hustru”."MARIA ERIKSSON
norran.se
"Ett språkligt mästerverk" /GP "Spökljus, lysande översatt av Inger Johansson, är trots svärtan och misären en ljuvlig roman, ett språkligt mästerverk och till slut också en hyllning till kärleken och de hopplöst älskande."Per Planhammar
"Kärlekshistorien som måste berättas" /TT Spektra

Joseph O'Connor är född i Glenageary strax utanför Dublin. Han är utbildad vid University College i Dublin. O'Connor har varit verksam som journalist och pjäsförfattare. I början på 90-talet skrev han t.ex. underhållande och giftiga krönikor för så skilda publikationer som The Observer, Londons nöjesguide Time Out och New York Times. Han är numera bosatt i både Dublin och London.

Joseph O'Connor har vunnit flera litterära priser, bland annat det prestigefyllda Irish PEN Award 2012, och är översatt till många språk. Han debuterade med den humoristiska tidsskildringen Cowboys och indier, om den 24-årige Eddie Virago. En bildfager, självupptagen och mohikanklippt collegestudent som lämnar hemstaden Dublin för att göra succé i Londons rockvärld. Det hela går nu inte som han tänkt sig, men Eddie utvecklas och inser så småningom sanningar om både sig själv och Irland.

Rockmiljö finns också i Desperados. Frank Little får veta att hans son Johnny har dött under mystiska omständigheter i Nicaragua. Väl på plats i landet kommer Frank i kontakt med Johnnys gamla rockband, Los Desperados de Amor, en skara synnerligen udda individer. Samvaron med dem i ett krigsdrabbat Nicaragua leder till att Frank och hans före detta fru får anledning att omvärdera sina liv.

Joseph O'Connors stora litterära genombrott skedde med trilogin som inleddes med Havets stjärna och Guvernörens hustru. Trilogin inleds under 1840-talets stora irländska hungersnöd, då emigrantfartyget "Havets stjärna" gav sig ut på en strapatsrik resa till USA. Över hundra år senare avslutas trilogin på två kontinenter med två sammanvävda kärlekshistorier, en i samtiden en i början av seklet.