Omslagsbild: Serafers drömmar

Utgivningsdatum: 2012-08-24
Recensionsdatum: 2012-09-17
ISBN: 978-91-1-302990-0

Serafers drömmar

Stjärnan, Gryningens son
Efter att nedkämpat en hel stad återvänder serafernas ledare, general Kwanzo, med sitt byte: ett grönskimrande provrör med mystiskt innehåll som han överlämnar till Dômwelds härskare och sin överbefälhavare, kung Thomasion. Uppdraget är slutfört och generalen drar sig tillbaka för att slicka sina sår, tillsammans med sin älskarinna, översteprästinnan Ghealbinë.

General Kwanzo har börjat tvivla: vad är det för sorts order de lyder? Hur många liv behöver släckas för att kung Thomasion ska få fatt i det han söker? Seraferna utgör Dômwelds slagkraftigaste vapen i såväl anfall som försvar: en bevingad elittrupp om hundra man, i det närmaste osårbara och ännu obesegrade i strid. Kwanzo behöver rådfråga sin vän och mentor doktor Cardano men ingen vet var denne befinner sig; han tycks vara spårlöst försvunnen. Tillsammans med sin handgångne man, kapten Ambrogael, och den skarpsinniga bibliotekarien Nymwë försöker Kwanzo reda ut vad som hänt doktor Cardano och samtidigt utröna vad det är kung Thomasion egentligen har i kikaren. Men väggarna har öron, Thomasion har spioner överallt och det viskas om att erövra förmågan att förutspå framtiden. Jakten har bara börjat.

Ola Wikanders Serafers drömmar har allt man kan önska av en mörk och stark fantasyberättelse och är första delen i en planerad trilogi med namnet Stjärnan, Gryningens son.
"Lovande start på trilogi" /GP "Boken är som mest intressant när man reflekterar över dess paralleller till vår verklighet i form av övervakningsstat (i frihetens namn), genetiska experiment och försök att förändra det teknologiska paradigmet. Det uppstår en rad högintressanta tankar när fiktionen avläses genom peak oil-frågan och idéerna att rädda världen genom att styra klimatet i rätt riktning via ytterligare våldsamma ingrepp i naturen. Ett filosofiskt lager kring språklig kommunikation, möjliga världar, civilisationers uppgång och fall och potentiella framtider skapar även andra dimensioner i verket."Pär Thörn
Ola Wikander läser ur "Serafers drömmar" Ola Wikander läser ur sin fantasyroman "Serafers drömmar" - en beskrivning av hur eldänglarna, seraferna, flyger i strid mot Montachi, den katthövdade fienden.Fotografier av Rebecca Bugge.Romanomslag av Nils Olsson, Katslösa Design.
"en fascinerande värld" /Arbetarbladet "Den svenska bokutgivningen är inte bortskämd med fantasy, i synnerhet inte fantasy skriven på svenska. Bara av den anledningen är det glädjande att Ola Wikander tar det oväntade steget till att bli fantasyförfattare. /.../Det är en fascinerande värld som han bygger upp i ”Serafers drömmar”, första delen i en planerad trilogi."Kristian Ekenberg
arbetarbladet.se
"det är lovande att Serafers drömmar bara är första delen av en trilogi" /Borås Tidning "Jag uppskattar verkligen att läsa avancerad fantasy för vuxna och på svenska. Wikander, akademiker som främst forskar på utdöda språk och bibeln, har detaljer att slipa på och en utmaning att ta sig an, men det är lovande att Serafers drömmar bara är första delen av en trilogi."Bella Stenberg
Utgiven: augusti 2012

Ola Wikander, född 1981, är författare, doktor i Gamla testamentets exegetik och lärare i klassisk hebreiska. Han har tidigare gett ut böcker om antika språk (t.ex. I döda språks sällskap – nominerades till Augustpriset i fackboksklassen 2006 – och Ett träd med vida grenar: de indoeuropeiska språkens historia) och forskat om torkesymbolik i Gamla testamentet och i kilskriftstexterna från Ugarit i Syrien.

Ola Wikander började studera latin på allvar när han var 13 år. Snart följde grekiska, gotiska och oskiska. I dag behärskar han ett dussin döda språk och ett antal levande.

Han har också givit ut fantasyromanen Serafers drömmar och den historiska romanen Poeten och cirkelmakaren, den senare tillsammans med sin far Örjan Wikander.

Letterstedtska översättarpriset av Kungliga Vetenskapsakademien 2005 Nominerad till Augustpriset i fackboksklassen 2006