Omslagsbild: Sjöslag och rysshärjningar

Utgivningsdatum: 2012-09-14
Recensionsdatum: 2012-10-03
ISBN: 978-91-1-303042-5

Sjöslag och rysshärjningar

Kampen om Östersjön under stora nordiska kriget 1700-1721
Kapare och linjeskepp, fregatter och roddargalärer - under det stora nordiska kriget mellan 1700 och 1721 utkämpade den svenska flottan ett sjökrig mot danskar och ryssar, men de svenska fartygen hotades också av engelska, nederländska, polska och tyska motståndare.

Den här boken handlar om hur detta delvis okända svenska sjökrig gick till, om fartygen och människorna som utkämpade det. I skuggan av slagen vid Narva och Poltava och arméns fälttåg i Ryssland var det flottans uppgift att kontrollera sjöförbindelserna. Den kampen pågick på Östersjön och i Finska viken och Bottenhavet, men också på sjöar som Ladoga och Peipus, ute i Nordsjön och ända uppe vid Ishavet, seglade och stred svenska örlogsfartyg.
Kampen till sjöss handlade om strider mellan stora örlogsflottor, men också om galärer som härjade i skärgårdarna eller kapare som angrep handelsfartyg. Tillsammans formar de bilden av det tidiga 1700-talets sjökrig. Kulmen på sjökriget kom den hemska sommaren 1719 när ryska galärer härjade och brände den svenska ostkusten, från Norrköping till Gävle, och drev tusentals skärgårdsbor på flykten medan deras hem brändes. Än idag minner fornminnen och ortnamn i skärgården om rysshärjningarna.

Sjöslag och rysshärjningar ger en levande bild av hur det stora nordiska kriget fördes till sjöss, men också om hur sjökriget påverkade Sverige och människorna som deltog i det, officerarna och sjömännen, men också deras familjer hemma i land. Historikern Lars Ericson Wolke har skrivit den första moderna boken om 1700-talets svenska sjökrig och den bygger på omfattande ny forskning i bevarade arkiv. Därmed får vi en djupare förståelse om det stora nordiska kriget och den svenska stormaktens undergång.

"en historisk lektion" /Dagbladet Sundsvall "Lars Ericson Wolke ger oss en historisk lektion, som förklarar mycket för de historiskt intresserade. Författaren skriver på ett lättsmält språk och har en god förmåga att göra en klar bild över vad som hände."Kjell-Ove Cederqvist
"Boken är intressant och belyser många händelser ur en helt annan vinkel än vad som är vanligt." /Gotlands Allehanda "Boken är intressant och belyser många händelser ur en helt annan vinkel än vad som är vanligt."Torsten Daun, Historiska Föreningen vid Högskolan på Gotland
"Nu har den eminente herr Ericson Wolke delvis rått bot på den bristen." /Arvika Nyheter "Lars Ericson Wolke, till vardags professor vid Försvarshögskolan har genom åren skrivit många fina böcker om olika aspekter på svensk militärhistoria, men de här tycker jag ändå hör till de intressantaste.Boken belyser nämligen på ett klart och mångsidigt sätt den svenska flottans agerande och status under Det stora nordiska kriget som rasade åren 1700–1721. /.../"Det har skrivits många hyllmeter om landstriderna under Det stora nordiska kriget, medan den viktiga, marina aktiviteten inte alls rönt samma uppmärksamhet.Nu har den eminente herr Ericson Wolke delvis rått bot på den bristen."Jan Sandström

Lars Ericson Wolke är professor i historia vid Försvarshögskolan, ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien och en välkänd författare och föredragshållare. Han har skrivit ett 25-tal böcker varav flera om svensk stormaktstid. På Norstedts har han tidigare utkommit med Stockholms blodbad (2006).