9789113030753

166

0.366

14

195

152

Längtar du också efter att stressa ner, att leva lugnare och enklare och att ta vara mera på dig själv och den värld du lever i? Det du längtar efter är tankar som funnits i den österländska filosofin i över 5000 år: wabi sabi, som betyder tidlös visdom.

Wabi kan översättas med "fattigdom" och tolkas som oberoende av det materiella. En wabi person är enkel, anspråklös, ödmjuk och uppskattande. Det är en person som nöjer sig med lite och inte behöver mycket för att bli nöjd. Sabi kan översättas med "tidens blomstring", och i det uttrycket vilar insikten om att allt åldras. Sabi representerar tidens gång och det ligger en ton av längtan i ordet men också en strof av vemod över att inget är beständigt. Släpp jakten på lycka och skapa i stället en varsam förnöjsamhet över livet så mår du mycket bättre.

Wabi sabi har sina rötter i zenfilosofin. Ursprungligen utvecklades wabi ur den japanska teceremonin under 1500-talet, som skulle vara så enkel och spartansk som möjligt för att de sanna värdena skulle framhållas. Det var zenprästerna, temästarna och munkarna som spred läran. Hela filosofin har haft stor påverkan på japanernas sätt att förhålla sig till litteratur, trädgård, arkitektur, design och matlagning. När orden wabi och sabi sätts samman kan de översättas med orden tidlös visdom och ödmjuk skönhet. Motpolen är "för mycket", vi äter för mycket, stressar för mycket, jobbar för mycket, shoppar för mycket, och så vidare. Vi lever i en tid då vår livsstil har gjort oss sjuka och deprimerade. Och det är därför wabi sabi kommer så rätt i vår tid. Vishet är ett ledord inom wabi sabi. Vila, eftertanke och närvaro är andra nyckelord (mindfulness kallas det med ett modernt begrepp). Inget är alltså nytt under solen och här får läsaren stifta bekantskap med den 5000-åriga läran som ligger till grund för många av de tanker och idéer som är högst aktuella i dag.

Agneta Nyholm Winqvist

Wabi sabi

Efter att ha skrivit om hemmet, trädgården och själen kommer landets kanske främsta expert i ämnet nu med den stora boken om feng shui, med helt nyskrivet material.

Agneta Nyholm Winqvist är ett välkänt namn när det gäller feng shui. Hennes tidigare böcker har sålt i mycket stora upplagor och intresset för ämnet verkar inte mattas av, snarare tvärtom. Från att tidigare mest ha attraherat privatpersoner har kunskapen om hur man använder sig av feng shui nu börjat efterfrågas även av bland annat svenska myndigheter och organisationer.
I Leva med feng shui tar hon ett helhetsgrepp om den urgamla läran och visar läsaren hur hela livet kan formas enligt feng shui. Förutom nyskrivna avsnitt om bland annat heminredning och trädgård, baguan och färglära behandlas ett flertal områden som inte alls funnits med - eller bara berörts som hastigast - i de tidigare böckerna. Exempel på dessa ämnen är: arkitektur; historik; ritualer och ceremonier; inreda efter årstider; kläder; barns miljöer; arbetsliv; bygga hus; strålning; städers uppbyggnad.
Boken är rikt illustrerad med stämningsmättade foton och skisser, och vänder sig både till nybörjaren och till den som redan tidigare har kunskap i ämnet. Leva med feng shui är kort sagt den ultimata boken i ämnet!

Leva med feng shui

Agneta Nyholm Winqvist

Leva med feng shui

"Om ett hem inte har en trädgård och ett gammalt träd förstår jag inte varifrån livets glädjeämnen skulle komma."
Gammal kinesisk mästare

En grundläggande tanke i feng shui är att vi påverkas av allt omkring oss, därför bör vi försöka åtgärda sådant som verkar störande. "Balans" är ett ledord och vi får lära oss hur en rak husvägg kan få möta en mjukt rundad rabatt, hur ett skuggigt parti kan få väga upp en soldränkt gräsmatta osv.
Växtligheten kan med fördel komponeras enligt yin och yang och bli ett samspel mellan mörka färger och ljusa, höga växter och låga.
Författaren bjuder in läsaren i sin egen trädgård. Hon visar hur man kan göra upp en flerårig plan, men också hur man med hjälp av små ingrepp kan nå betydande resultat. Allt beskrivet på ett lättfattligt sätt. Till sist får läsaren tips om hur man kan starta när man vill omsätta feng shui:s teorier
i praktiken.

Feng shui för svenska trädgårdar

Agneta Nyholm Winqvist

Feng shui för svenska trädgårdar

Lust till livet är ett grundtema i boken, där författaren efter en genomgång av de bärande tankarna i feng shui framför allt riktar in sig på hur man vidhåller sin livslust. Hur kan man uppnå harmoni och balans i sin tillvaro, såväl i vardagen som när exceptionella händelser som förluster och sjukdom inträffar? Hur kan man använda sig av feng shui-verktygen när stressen tar över och utbrändheten lurar runt hörnet? Vad kan symboler och symbolhandlingar ha för inverkan på oss när vi känner oss misslyckade och besvikna? Livets olika stadier - från födelsen över barndom, tonår och aktivt arbetsliv till ålderdomens höst och vinter - får sina egna kapitel. Färger, dofter och symboler kan användas på olika sätt i olika livsskeden, yin och yang kan ge stadga åt både den osäkra tonåringen och den rastlösa karriäristen. Med avstamp i egna och andras erfarenheter förmedlar Agneta Nyholm Winqvist råd och vidarebefordrar praktisk kunskap för att ge läsaren hjälp att finna en inre stillhet.

Feng shui för själen

Agneta Nyholm Winqvist

Feng shui för själen

Feng shui för svenska hem presenterar den nya inredningstrenden som får dig att må bra hemma och är den första boken om denna österländska lära som utgår från svenska förhållanden. Hemmets alla rum presenteras före och efter det att inredningen förändrats för att fungera enligt feng shui. Inspirerande färgfotografier av Michael Engman beskriver förvandlingen. Idéerna i boken är lätta att omsätta i din egen verklighet, även om både ekonomin och bostadsytan är begränsad. Agneta Nyholm Winqvist har grundat Nordic school of feng shui som arrangerar kurser och utbildningar i Norden.

Feng shui för svenska hem

Agneta Nyholm Winqvist

Feng shui för svenska hem