Omslagsbild: Att rosta bröd

Översättare: Katarina Jansson
Utgivningsdatum: 2011-01-07
Recensionsdatum: 2011-01-26
ISBN: 978-91-1-303183-5

Att rosta bröd

När hans dotter Amy - läkare, mamma och hustru - plötsligt kollapsar och dör av ett oväntat hjärtfel, lämnar Roger Rosenblatt och hans fru Ginny sitt hem på Long Island för att flytta in hos svärsonen Harris och deras tre barnbarn: sexåriga Jessica, fyraåriga Sammy och ettåringen James, eller Bubbies som han kallas.

Långt efter åren med blöjor, läxor och skolpjäser får Roger och Ginny - Boppo och Mimi - åter bekanta sig med småbarnsvärlden med godnattsagor, lekkamrater, kvartsamtal och nonstop-frågande. Tyngda av Amys död försöker de ändå gå vidare, de rekonstruerar familjen och stöttar varandra. Och framför allt så guidar de tre livliga, alerta och godhjärtade barn genom den enorma sorg, förvirring och smärta som deras mors död innebär. Förundrad över svärsonens styrka och hustruns envishet, sköter Roger varje dag "det enda hushållsgöromål jag bemästrat", nämligen att rosta frukostens bröd på exakt det sätt som varje barn vill ha det.

Med kvickhet, stort hjärta och precision skalar Roger Rosenblatt av lager efter lager av denna personliga förlust, och skapar både ett hyllningsporträtt till dottern och familjens kärlek för varandra.

Dagen då Amy dog, sa Harris till Ginny och Roger:
"Det är omöjligt."
Rogers historia berättar hur en familj - genom sin kärlek till varandra - gör det omöjliga möjligt.

"En underbar bok om en svår sorg"/Bohusläningen "Mod, kreativitet, energi och medkänsla. Det finns mycketpositivt också, men detta är en bok född ur en förkrossandesorg. Ett mästerverk i det lilla formatet av Roger Rosenblatt."Dan Sjögren
"Omvälvande när mormor och morfar bli mamma och pappa" "Ämnet är svårt och känsligt och risken är förstås att det blir för tappert eller för beställsamt. Eller att berättaren tippar ner i mörker och nattsvart sorg. Men inget sådant händer. Rosenblatt är vidöppen och ärlig men också oförutsägbar och rolig. Plötsligt kan en leksak i Rosenblatts väska meddela att han är en gris och börja grymta när Rosenblatt befinner sig på en flygplats."  Dan Sjögren
st.nu
"Det är en fantastisk, fantastisk bok." "Rosenblatts betraktelse av vardagslivet är välskriven, okomplicerad och ödmjuk. Det är formulerat rakt på, rakt in. Som läsare vare sig kan eller vill man, värja sig mot hans obeslöjade skildring av livet. Livet som med sin glädje, fortsätter, mitt i den bottenlösa sorgen. /.../Var dag är vacker. Leve vardagen."
kulturbloggen.com
"en finstämd bok" "Den kommer visserligen att krossa ditt hjärta, men du kommer troligen att älska den för det. Roger Rosenblatt tycks ju bevisa att det trots allt finns en fortsättning på livet för de som är kvar. Sorgen krymper inte, men den uthärdas och förändras.Och det viktigaste? Vi tror på honom. Det är så det blir när en resa skildras av någon som faktiskt vågar rensa upp i sin prosa och undvika varje uns av överdådig sentimentalitet. Inte minst charmas vi mitt i eländet när vi inser att det bland alla dessa tårar också döljer sig början till ett leende."Conny Palmkvist
hd.se

Roger Rosenblatt är professor i engelska vid Stony Brook University i USA. Hans essäer i tidskriften Time är flerfalt prisbelönta och han har skrivit flera bästsäljande böcker, bland andra Children of War och Rules for Aging. Han har dessutom skrivit pjäser och romaner.