Omslagsbild: Boken om mig själv

Recensionsdatum: 2011-05-04
ISBN: 978-91-1-303271-9

Boken om mig själv

Roskilde 1985. Tant Strul ska ha sin sista spelning. Jag vill vidare och tycker att vi är passé. Vår största spelning någonsin och vårt avslut, vårt avstamp till framtiden. 25 000 människor framför Marqueescenen tycker något helt annat.

Vi tar oss dit. Betongkeps, skam och nervositet tar ut varandra och blir till en skör känsla att gå upp på scenen med. Vi har aldrig haft några inövade steg eller mellansnack att komma ihåg utan där finns bara låtordningen som vi gjort tidigare. All osäkerhet rinner av oss när vi kollar vårt ljud och går av. Publiken ropar TANT STRUL, TANT STRUL och vi är rusiga och lyckliga när vi gör entré. Ovanför oss finns en stor, svallande tältduk. Det är fuktigt, varmt och ljudet är fantastiskt. Vi är nära varandra på scenen. Stora och säkra. Jag tar fler danssteg än jag brukar och vågar till och med gå ner på knä i en låt.

Vad skulle någon ha Historien om Kajsa Grytt till? Denna spretiga människa som aldrig riktigt får kläm på livet. Som simmar och simmar och bygger och bygger men som hamnar längre och längre bort från den där gröna vackra ön och som alltid får lust att bygga på ett annorlunda sätt, för att det vore vackert och kunde funka men som därför spikar lite snett eller gör nåt spännande, irriterande och snyggt men väldigt icke-funktionellt så att hela huset rasar och hon måste börja om från början igen. Vad kan du lära dig av henne? Kanske konsten att undvika en karriär. Eller konsten att ha kul och överleva.
/Kajsa Grytt
"Sommarens läsupplevelse" "Försommarens läsupplevelse är Kajsa Grytts Boken om mig själv. Hela familjen slogs om den. Jag, min man och båda våra vuxna döttrar. Mycket ovanligt. Jag avgick med segern och hade svårt att slita mig." Britta Svensson, krönikör i Expressen
"En musikrelaterad biografi som sticker ut"
""Boken om mig själv" låter som punk i mina öron." "Det är lika vackert som lätt sordinerat – för ytterst är det bara beviset på en bransch som är helt osentimental gentemot sina egna. Om de är kvinnor vill säga.Det fina med Kajsa Grytt är att hon skriver fram det som en svag undertext i sin bok, utav bara farten. För egentligen beklagar hon sig inte. Livet är tufft ibland, men kanske inte jämfört med de patienter hon tar hand om i arbetet som behandlingsterapeut. Hon gnäller inte. Men är arg över orättvisor.Och så tycker hon livet är rätt kul mellan varven."Johan Malmberg
hd.se
"Det är med stor ömhet jag läser Kajsa Grytts självbiografi" Elle "Den är precis som Tant Strul, inte perfekt, inte skolad, men med en intensitet som man inte kan låta bli att tycka om. Och en generositet liksom. Man får vara med, följa med in, upp på scen, backstage, hem till Kajsa - men kanske framför allt får man följa med till en tid, en musikalisk Stockholmstid, som var viktig men ändå skildrats så lite."Jessika Gedin
Utgiven: juni 2011

Kajsa Grytt är musiker, författare och samtalsterapeut. Hon slog igenom med punkgruppen Tant Strul på 1980-talet och har sedan dess gjort ett stort antal skivor både som soloartist och i olika konstellationer. Hon skriver både text och musik. Utöver musiken har hon arbetat som copywriter och skrivit fem pjäser, en poesibok, en barnbok, krönikor, samt självbiografin Boken om mig själv.