Omslagsbild: Germanerna

Utgivningsdatum: 2013-09-18
Recensionsdatum: 2013-10-09
ISBN: 978-91-1-303286-3

Germanerna

Myten Historien Språken
Begreppet germaner är laddat med rasbiologi och nazism, men vilka var de egentligen? Stora vilda kämpar med svärd och hjälmar och underliga gamla kläder eller rakryggade, raknästa och ljushåriga unga män i elegant uniform från 1940-talet? I en vind­lande historia som löper över tvåtusen år visas det hur en berättelse från antiken förändrades och deformerades till en ren förfalskning av det förflutna.

Finns det germaner nu, eller fanns de förr? Ser germaner ut på något särskilt sätt? Är svenskar germaner? Konstigt nog är det svårt att hitta klara svar på så enkla frågor. Forskaren Tore Janson berättar om vilka de ursprungliga germanerna var och hur de kom att bli symboler för händelser och idéer som har spelat en stor roll och fortfarande är laddade med farliga spänningar.

Vidare söker författaren beskriva vad som faktiskt hände i antiken, alltså om dem som ursprungligen kallades germaner. Deras historia och deras relationer till romarna har mycket att göra med oss i Norden och formade hela Europas utveckling ända fram till nutiden. Deras språk gav upphov till bland annat svenska, engelska och tyska. Vi i Sverige, liksom de flesta människor i norra Europa, använder ett språk som bygger på det germanerna talade i antiken.

Men Germanerna handlar också om hur vi som lever nu ska förhålla oss till vad som skedde förr med samhällen och med språk. Behöver vi veta det? Är det nyttigt eller onödigt eller farligt att se bakåt?
"En både bildande och underhållande bok. God läsning, helt enkelt."
historiskt.wordpress.com
Nominerad till Augustpriset 2013 Germanerna. Myten. Historien. Språken nominerades till Årets svenska fackbok med motiveringen: Nyktert, pedagogiskt och högaktuellt går Tore Janson igenom berättelser, språk och spår som knutits till germanerna. Genom tiderna har de brukats och missbrukats i nationella myter och identiteter. En bok som utan åthävor påminner oss om vikten av historia – på gott och på ont.
"Det är en påtagligt välskriven och balanserad bok." "Latinprofessorn Tore Janson ger sig ut på en vindlande, tvåtusenårig resa om detta omstridda ord, och kastar sig från språkhistoria och antropologi till arkeologi och historia. /.../Det är en påtagligt välskriven och balanserad bok. Tore Janson skriver enkelt utan att förenkla. Och i ett i dag angeläget ämne."
fof.se
"Berättelsen om det väver latinprofessorn Tore Janson vackert fram i en nätt bok" /FOKUS "De ursprungliga germanerna sökte sig söderut från skogarna och tog så småningom över romarnas förfinade rike. Berättelsen om det väver latinprofessorn Tore Janson vackert fram i en nätt bok, aktuell om inte annat för Angela Merkel, som har att hantera frågan om vad nordbor bör eller inte bör göra runt Medelhavet."
165 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2013

Tore Janson, född 1936, har haft tjänster som forskare och lärare vid University of California, vid Stockholms universitet, vid Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet och vid Göteborgs universitet, där han var professor i latin och i afrikanska språk.

Han har publicerat flera böcker och ett stort antal vetenskapliga artiklar inom områdena latin, allmän lingvistik, fonetik och afrikanska språk. Hans böcker Latin. Kulturen, historien, språket (2002) och Romarinnor och romare. Livet i antiken (2006) blev stora kritiker- och publikframgångar och såldes till flera länder. Liksom den kraftigt reviderad version av den framgångs­rika Språken och historien. En upptäcktsresa i tid och rum (2011).

Tore Jansons bok Germanerna nominerades till Augustpriset (Årets bästa fackbok) 2013 med motiveringen:

Nyktert, pedagogiskt och högaktuellt går Tore Janson igenom berättelser, språk och spår som knutits till germanerna. Genom tiderna har de brukats och missbrukats i nationella myter och identiteter. En bok som utan åthävor påminner oss om vikten av historia – på gott och på ont.