Omslagsbild: Min kamp 2

Översättare: Rebecca Alsberg
Utgivningsdatum: 2011-05-06
Recensionsdatum: 2011-05-30
ISBN: 978-91-1-303295-5

Min kamp 2

Andra delen av Karl Ove Knausgårds mäktiga autofiktiva roman Min kamp är en studie i extremrealism genom blottläggandet av vardagligheter, av utanförskap och av självförödmjukelsens yttersta fascination.

Fadersporträttet i första delen är här utbytt mot ett kompromisslöst sökande efter kärlek och vänskap. I centrum står också det egna författarskapet och konsekvenserna av att lämna Norge för en svensk anonymitet. Hela tiden finns där den öppna blicken på den egna kärnfamiljen och faderskapet, men också på det nya hemlandet Sveriges nästintill skrattretande konformitet och konflikträdsla.
Familjen och författandet ställs på så sätt mot varandra i ett försök att nå förlösning och att sträcka sig utanför sina egna begränsningar.

Karl Ove Knausgård skriver en prosa som är häpnadsväckande exakt samtidigt som den hela tiden låter karaktärerna vara berättelsens medelpunkt. Trots att Min kamp aldrig låtsas vara något annat än roman finns där hela tiden en kuslig känsla av att den handlar om riktiga människor - vilket i sin tur skapat en våldsam debatt om självbiografisk prosa både i Norge och i Sverige. Oavsett vilket kan vi vara säkra på att Min kamp i framtiden kommer att stå som ett ledande exempel på nordisk romankonst i början av 2000-talet.

"Det går inte att sluta läsa" M-magasin "Hanskriver fantastiskt bra och det går inte att sluta läsa, samtidigt som han kan reta mig till vansinne. Bäst av allt är att hans kategoriska utsagor tvingar mig att undra vad jag själv är för förälder."Stig Hansén
"Mänskligt snarare än manligt" "Sällan har någon roman gjort mig så euforisk i vuxen ålder som första delen av den norske författaren Karl Ove Knausgårds uppmärksammade självbiografiska svit Min kamp. Hjärnan gick i spinn, för några dagar lyste världen och varje liten skiftning i verkligheten förhöjdes och laddades med mening. När boken var slut drabbades jag av samma tomhet som vid en avslutad förälskelse, alla andra romaner tycktes banala och livet blev tomt."Ann Charlott Altstadt
"Tankar går till August Strindberg" Dagbladet Sundsvall "Onekligen är Karl Ove Knausgård en både annorlunda och spediell person och det går inte att undvika att tankar går till August Strindberg. För likt Strindberg kan Knausgård berätta på det där genialiska sättet som är få förunnat."Kjell-Ove Cederqvist
"Det här är... så vackert. Så mänskligt."
Utgiven: mars 2012

Karl Ove Knausgård, född 1968, debuterade 1998 med romanen Ut ur världen (på svenska 2015), för vilken han som första debutant någonsin erhöll det prestigefulla Kritikerprisen. År 2004 kom den fristående fortsättningen, romanen En tid för allt (på svenska 2006), som bland annat nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris och det internationella IMPAC Dublin Literary Award. Han fick ett enormt internationellt genombrott för sin romansvit Min kamp (på svenska 2010–2013). Karl Ove Knausgård är sedan flera år bosatt i Skåne.

Kritikerpriset 1998 för Ute av verden
P2-lyssnarnas romanpris 2004 för En tid for alt
Sørlandets litteraturpris 2005 för En tid for alt