Fotograf: Susanne Hallmann
Utgivningsdatum: 2011-03-18
Recensionsdatum: 2011-04-13
ISBN: 978-91-1-303325-9

Lax

Från vardag till lyx

Lax är fisken som gjort kometkarriär i våra svenska hem - de flesta äter lax minst en gång i veckan. Den är nyttig, full av omega-3, lätt att tillaga och mycket prisvärd. Men många är osäkra vad gäller att tillreda fisk och att komma på nya spännande laxrecept.

Lax - från vardag till lyx presenterar ett sjuttiotal lättlagade recept på förrätter, tilltugg, sallader, pajer och varmrätter med färsk, rökt eller gravad lax som huvudråvara. Det är både en baskokbok i tillredning av lax och en inspirationsbok för hemmakockar som söker förnyelse. Boken är fylld med härliga recept, från enkla, traditionella som laxpudding och inkokt lax med hollandaisesås, till mer fantasifulla och exotiska, till exempel laxceviche, laxgryta med curry och laxrullar med philadelphiaost och wasabi. Boken lär också ut grunderna i hur lax kan tillredas: gravad, rimmad, rökt och inkokt.

Tanken med formgivningen är att förstärka laxens naturliga koppling till norden och havet och bilderna förstärker det rustika, vackra och lugna som gör att detta är en kokbok att njuta av, inte bara i köket.

Innehåll:

• Lax - Salmo Salar - en makalös fisk i många skepnader. Vad är skillnaden mellan odlad och viltfångad lax? Ekologisk lax - vad är det?

• Grunderna i råvaruhantering, alltifrån att rimma till att pochera

• Förrätter, smårätter och tilltugg

• Sallader och lunchrätter

• Huvudrätter

"Det är en härlig variation på recepten" Nya Kristinehamns-Posten "Lax är gott. Visst, smaken är som baken, men de flesta tycker om lax. I alla fall i någon form. För det är det så bra med lax, att den går att tillaga på så oändligt många vis. En gravad lax skiljer sig stort från en bit grillad filé, precis som det är en markant skillnad mellan kall- och varmrökt.I den här boken finns recepten, från det lilla tilltugget till huvudrätten. Dessutom får läsaren lära sig om fisken i sig, de olika sorterna som finns, hur den ska förvaras samt de olika grundrecepten.Det är en härlig variation på recepten. Inget är det andra likt. Från lite mer traditionell laxtoast med gravlaxsås och laxsoppa med skaldjur till ryska piroger, Västerbottenlax, puddingar, tartar och laxcarpaccio med dillolja. Som sagt, det är en fantastisk bredd, roliga och fantasifulla kombinationer med spännande kryddor och även mycket enkla recept som går snabbt att laga ihop en vardag. Och man blir riktigt inspirerad. De ljuvliga bilderna är inte bara mat rakt upp och ner. De är ett mycket fint komplement till recepten och de gör att man blir ännu mer sugen på lax.Under grill- och sommarsäsongen passar denna bok dessutom utmärkt. Tänk en laxsallad med bulgur i strandpicknickkorgen och laxspett med stark korv på grillen en sommarkväll.Författaren berättar att Livsmedelsverket råder att man äter fisk till middag eller lunch två till tre gånger i veckan. Och med den här fina boken till hands blir det svårt att tröttna."Sofia Eklund
"Passar till det mesta"
"Veckans firre" TT Spektra "Lax från vardag till lyx (Norstedts) heter en ny och fin bok av Paula Ahlsén Söder. Hon lagar ett sjuttiotal lättlagade recept med lax i fokus. Enkla, traditionella favoriter blandas med fantasifulla och exotiska rätter."Susanne Hallman

Paula Ahlsén Söder och fotograf Susanne Hallmann har tidigare gjort böckerna Lax - från vardag till lyx och Drömmen om ett orangeri (Infobooks 2007) vilken belönades med första pris av Svenska Måltidsakademin i kategorin "Bästa köksträdgårdsbok" 2008.

Paula har drivit en antik- och inredningsbutik och har en passion för mat. Hon har arbetat som matstylist samt skapat otaliga recept för kokböcker.