Omslagsbild: De obotliga optimisternas klubb

Översättare: Dagmar Olsson
Recensionsdatum: 2012-05-14
ISBN: 978-91-1-303337-2

De obotliga optimisternas klubb

Quartier Latin i Paris i slutet av 50-talet: Den tolvårige Michel Marini bor med sin mamma Hélène, pappa Paolo, brodern Franck, systern Juliette och katten Nero i en stor våning. Michel har fått en kamera och skivspelare i födelsedagspresent och när han inte skolkar från skolan ligger han hemma på sängen och lyssnar på Elvis Presley på högsta volym.

Michel har ett tredje intresse som upptar hans tid: han är en bokslukare av stora mått. Författarna delas in i två kategorier: sådana som gör att man kommer för sent eller sådana som gör att man kommer i tid. De förra är bäst.

Ute i världen pågår kalla kriget för fullt. Ryssarna har skjutit upp den första sputniken och i Frankrike delar det algeriska inbördeskriget befolkningen i två läger: för eller emot självständighet för Algeriet. Detta krig griper högst påtagligt in i familjen Marini-Delauneys liv när sonen Franck meddelar att han blivit övertygad kommunist och tagit värvning i franska armén med det dolda syftet att övertyga andra soldater att desertera. Föräld­rarnas äktenskap börjar knaka i fogarna och uppgörelserna över Francks öde avlöser varandra när Héléne kastar ur Fanck.

Michel flyr hemmet så ofta han kan till Café Balto där han spelar fotbollsspel. En dag av upptäcker han av en ren slump att det döljer sig en schack-klubb bakom ett draperi. Klubben heter De obotliga optimisternas klubb och där har en rad bisarra östeuropéer med otroliga levnadsöden funnit en fristad. Michel lär känna de olika medlemmarna: ryssen Leonid, före detta stridspilot och folkhjälte i Sovjetiska armén, ungrarna Tibor och Imre, en före detta filmstjärna och hans agent, östtysken och antina­zisten Werner, polacken Pavel, revisor med kreativ bokföring som specialitet och så den mystiske och undanglidande Sacha som de andra inte riktigt tolererar.

Michels lojalitet sätts på prov. Ska han lyda mamma och betrakta Franck som avfälling eller ska han stå upp för kärleken till brodern och fadern? Med hjälp av medlemmarna i De obotliga optimisternas klubb löser han dilemmat.
"628 sidor till trots; du vill bara ha mer!" /Femina
"Jag kan bara anbefalla ”De obotliga optimisternas klubb” till läsning" /Mats Gellerfelt "Det har nog aldrig hänt mig förr, men när jag läst ut den 62-årige Jean-Michel Guenassias roman ”De obotliga optimisternas klubb” började jag om på nytt och då rör det sig ändå om 631 sidor. Ty det finns något alldeles magiskt över denna bok, en blandning av tragedi, komedi och inte minst thriller med många överraskande vändningar, synvinkelsskiften och intensiv spänning som verkligen drar läsaren med sig."
"Jag rekommenderar den varmt." "Mot en fond av lidande, full av historiens bottenlösa barbari och blinda obönhörlighet, skildrar Jean-Michel Guenassia med stor och smittande infallsrikedom och en värme och en befriande sympati dessa överlevare och levnadskonstnärer i en exil som tycks sakna nåd.”De obotliga optimisternas klubb” är en av dessa sällsynta romaner som drabbar, som fyller sinnet med tankar och väcker liv i känslor.Jag rekommenderar den varmt."Crister Enander
gd.se
"Boken är superintressant. Den är fängslande och gripande och den skapar en större förståelse dels för flyktingars problem men också för den tidens politiska Europa."
bokparet.blogspot.se