Omslagsbild: Siri

Utgivningsdatum: 2011-07-21
Recensionsdatum: 2011-08-15
ISBN: 978-91-1-303396-9

Siri

Detta är berättelsen om Siri von Essens liv före, under och efter äktenskapet med August Strindberg. Siri är en modig kvinna som vågar bryta radikalt med sin tids konventioner - men som till slut ändå hamnar i en ny, och helt oväntad, krigszon.

Hemmet är vackert, vänkretsen stor och spirituell, maken den finaste som går att föreställa sig, och dottern en ljuvlig liten varelse. Hur kan man då inte vara tillfreds?
"Mamma, jag är inte skapad för ett stilla hem med frid och rosendoft! Jag behöver strid för att bli lycklig!" Så förklarar friherrinnan Siri Wrangel, ett år efter mötet med författaren August Strindberg, för sin förkrossade mor sitt plötsliga uppbrott från man och barn och allt vad konventioner heter. Siri vill bli aktris, det har alltid varit hennes brinnande önskan, ända sedan hon var ett litet barn som tillsammans med sina väninnor gjorde små uppträdanden i Tapetsalen på gården Jackarby, i Finland. Men en friherrinna, till råga på allt gift med en kapten i gardet, kan förstås under inga omständigheter stå på en scen.

Siri lämnar verkligen allt för att gå in i ett nytt äktenskap, och ett helt nytt liv. Hon välkomnas i Augusts konstnärskretsar och lyckas skaffa sig en skådespelarkarriär med debut och anställning på nationalscenen Dramaten. Men moderns bifall får hon aldrig. Och vad beträffar "strid" ska Siri snart få mer än hon rimligtvis kan ha önskat sig.

Lena Einhorn skildrar en stark och livsbejakande kvinna som vågar bryta mot sin tids, och framför allt sin omgivnings, sociala regler. Men äktenskapet med Strindberg ska till slut komma att bli hennes olycka. I romanen löper två parallella tidsplan, ett som skildrar nyförälskelsen och ett med utgångspunkt i den uppslitande skilsmässan från Strindberg, där väninnan Marie David spelar en viktig roll. Dessa två spår vrider sig mot och runt varandra till den avgörande punkt där allt går samman och slits sönder på samma gång.

"Fängslande läsning" Dagens Arbete "Einhorn sitter som en fluga på väggen vid de festliga kalasen i Grez och vid Augusts skrämmande utbrott i hemmet i Stockholm. Men hans raseri hjälper inte, här är det Siri von Essen som är huvudpersonen. Hon skildras med både inlevelse och klarsynt distans, en självständig kvinna föga lagd åt missmod och vånda. Självständigheten ingöts av August. Senare skulle han hata hennes starka vilja att klara både honom, barnen och sig själv, ett hat som blev grunden till flera oskattbara dramer. Man får fina porträtt av Siris första make Carl och av hennes väninna i nöd och lust, Marie David. Romanen växlar mellan två tidsplan, från 1875 när Siri och August möts och 1891 när äktenskapet är slut."KM
"Lysande om Siri" Ica Kuriren "Einhorn behärskar hela materialet och ger gott om plats för psykologiska porträtt av minst sagt intressanta personer och en fin historieskrivning om kvinnans frigörelse och den tidens kulturliv."Marie Peterson
"Livfullt och engagerande om Siri von Essen"
ltz.se
"Einhorn har skrivit en sorglig, vacker historia"
Utgiven: juli 2011

Lena Einhorn är författare, filmare och regissör. Hon har tidigare bedrivit forskning i tumörbiologi och virologi.

Filmen "Handelsresande i liv" vann 1999 Prix Europa och nominerades till en Emmy. "Ur det förflutnas dunkel" erhöll utmärkelsen Le Prix Aventure et Découverte. För sin bok Ninas resa fick hon Augustpriset 2005 och filmen med samma namn belönades med två guldbaggar, för bästa film (producent Kaska Krosny) och bästa manus (Lena Einhorn).

2006 gav hon ut boken Vad hände på vägen till Damaskus?. I januari (2008) visades hennes Strindbergdokumentär på SVT, och samma år satte hon upp pjäsen "Living Room" på Kulturhuset, tillsammans med Anette Sallmander. 2009 kom reportageboken Återblick. 2010 romandebuterade hon med romanen Siri (om August Strindberg och Siri von Essen) blev en stor publik- och kritikerframgång.