Omslagsbild: Anna och Mats bor inte här längre

Utgivningsdatum: 2011-09-01
Recensionsdatum: 2011-09-19
ISBN: 978-91-1-303460-7

Anna och Mats bor inte här längre

Kartongerna står färdigpackade i Anna och Mats gamla lägenhet. Skilsmässopapperen är nyss underskrivna. I sex månader får vi följa de första stapplande stegen i deras nya, parallella liv. Hur gör man när man ska börja om på nytt? Om det vet de mindre än de någonsin kunde föreställa sig.

Det har gått tre år sedan Anna och Mats äktenskapskris briserade under en semestervecka på Sicilien. Trots alla försök att lappa ihop äktenskapet har de inte lyckats komma vidare. Nu är skilsmässopapperen underskrivna. De har skaffat sig varsin lägenhet och ordnat så att barnen får bo hos den ena och den andra varannan vecka. Men en sexton år gammal relation med två barn - Sebbe har hunnit bli fjorton och Molly tio - är inget man lättvindigt lämnar bakom sig. Det tar tid att hitta fram till något nytt och eget.

För Anna är det tufft ekonomiskt, och för Mats är det svårt att överhuvudtaget förstå hur han hamnat här. Inte blir det enklare när nya partners dyker upp och blandar sig i. Mats har redan kastat sig in i en ny relation med den unga och målmedvetna Johanna som driver saker snabbare än Mats egentligen klarar av. Anna längtar efter kärlek - hoppas på den stora, enda - men har samtidigt svårt att lämna sin ängsliga roll som formades under åren med Mats.
Barnen är viktigast för både Anna och Mats, men de känner sig handfallna som föräldrar utan varandra. Och barnen både ser och förstår mycket mer än de vuxna inser.

Under sex månader får vi följa Anna och Mats resa mot nya självständiga liv. En skilsmässa som skakar om dem båda i grunden på ett sätt som ingen av dem är beredda på. Och Helena von Zweigbergk skildrar det med en realism som skaver och en djup förståelse för sina karaktärer och deras skilda känslor. Det är starkt och inkännande. En berättelse som inte släpper taget om dig.
47 kr Bok - Pocket
Utgiven: juli 2012
Utgiven: september 2011
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Helena von Zweigbergk
Utgiven: september 2011
"Mästerligt gjort, Helena von Zweigbergk. Mästerligt!" "Lika mycket som Helena von Zweigbergk klär av oss i all vår sociala skamlösa nakenhet, så upprättar hon oss också med värme och försonlighet. Det är så här vi är, även när vi söker göra vårt allra bästa. Kanske kan vi till och med göra det aningen bättre, när vi som läsare får våra egna jag skildrade så här på lite distans. /.../Mästerligt gjort, Helena von Zweigbergk. Mästerligt!"
"Helena von Zweigbergk beskriver skickligt och realistiskt Annas och Mats nya vardag"
meny.nu
"Stark saga om en splittrad familj" "Där udden och det kolsvarta saknas märks i stället en fin vardagspsykologisk skärpa som jag uppskattar stort. /.../Tårar är inte alltid pålitliga, men de kan vara bra värdemätare också för en kritiker."/Malin Ullgren
"Det är en fin vardagsroman, välskriven, lyhörd och engagerande"

Helena von Zweigbergk är författare, radioprofil och programledare. Hon inledde sitt skönlitterära författarskap 2001 med en deckarserie om fängelseprästen Ingrid Karlberg. Med Ur vulkanens mun (2008) fick hon ett stort genomslag hos både läsare och kritiker. Världsrättigheterna till Än klappar hjärtan har köpts av Amazon. Hennes senaste böcker Totalskada och Grejen med saker (tillsammans med Cilla Ramnek) utkom 2019.

Hon har fått stor uppmärksamhet för radioprogrammet Oförnuft och känsla.