Omslagsbild: Välkommen till den här världen:

Utgivningsdatum: 2011-08-29
Recensionsdatum: 2011-09-19
ISBN: 978-91-1-303495-9

Välkommen till den här världen:

Amanda Svensson återkommer efter den kritikerrosade debuten med Hey Dolly med en ny roman. Ett triangeldrama, men knappast en gyllene triangel, utan en som måste spricka. Någon måste bort. Frågan är bara vem.

Välkommen till den här världen: utspelas på en avgränsad plats där tre människor rör sig och formar en triangel bland flera tusen andra. De är tre små plastjuveler i en låda och locket är himlen som hänger över havet. Där är Köpenhamn och där är Malmö. Där är den nagelbitande Greta som är i wokbranschen och skriver dagbok om såren ingen nånsin sett. Hon som tänker att det finns andra former av lidande som är värre, sår man inte kan stoppa in fingret i och veta varför det gör ont. Hon som har astma men tänker på skenande hästar i stället för att ta sin medicin. Hon som bor i ett kollektiv med självupptagna, mesiga pojkar som tycker pärlplattor är en storslagen konstform. Allt desperatare behöver hon en förändring i sitt liv.

Så en dag träffar hon Simon som sysslar med art works och är bäst av alla i hela Köpenhamn på att rita trianglar. Samtidigt är han inte som andra. Som barn läste han Svindlande höjder och allt gick åt skogen. Nu spelas ljuden från hans hjärta och hjärna i dubbel hastighet. Men med Simon kommer också Claus som älskar konceptualitet och vars ljudspår snarare spelas i överljudshastighet. Snart blir det uppenbart att det inte handlar om en gyllene triangel utan en som obönhörligt måste spricka. Någon måste bort, frågan är bara vem.

Amanda Svenssons nya roman, efter den stora succén med debuten Hey Dolly, handlar om tre människor som vantivs i kulturen men på olika sätt. Tre vilsna människor som alla är i lika stort behov av att bli förstådda, att någon ska förstå något som de själva aldrig fått grepp om. Välkommen till den här världen: är ett triangeldrama. Eller kanske ett vykort från ett dockskåp.

Välkommen till den här världen: nominerades till Augustpriset 2011 med motiveringen: ”En oliksidig triangel är inte perfekt, konstaterar författaren till den här romanen, om kärlek, vänskap och en ödesdiger svartsjuka. I ”Välkommen till den här världen:” svingar sig Amanda Svensson suveränt mellan olika språknivåer och skildrar färgsprakande, lekfullt och hektiskt tre unga människor på jakt efter mening i Köpenhamns elektrifierade natt. En nattklubbstragedi, en hela-havet-stormarlek på liv och död. Det är intensivt, det är innovativt och det är alldeles alldeles underbart.”

"Läs denna bok! Förförs av språket"
vickesboklada.bloggagratis.se
"Amanda Svensson har förmågan att skriva om tunga ämnen på ett humoristiskt och lite knäppt sätt"
"Imponerande"
"Amanda Svensson skriver så det sprakar." "Jag tror faktiskt att det här är precis en sådan här bok som bibliotekarier borde sätta i händerna på gymnasister som tror att böcker är gammaldags, trista och dammiga. Amanda Svensson skriver så det sprakar."Peter Åkesson
47 kr Bok - Pocket
Utgiven: juli 2012
Utgiven: augusti 2011

Amanda Svensson är bosatt i Malmö. Hon är verksam som kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade Hey Dolly (2008).

Amanda Svensson nominerades till Augustpriset 2011 för Välkommen till den här världen: med motiveringen:
”En oliksidig triangel är inte perfekt, konstaterar författaren till den här romanen, om kärlek, vänskap och en ödesdiger svartsjuka. I ”Välkommen till den här världen:” svingar sig Amanda Svensson suveränt mellan olika språknivåer och skildrar färgsprakande, lekfullt och hektiskt tre unga människor på jakt efter mening i Köpenhamns elektrifierade natt. En nattklubbstragedi, en hela-havet-stormarlek på liv och död. Det är intensivt, det är innovativt och det är alldeles alldeles underbart.”

I februari 2012 nominerades Amanda Svensson till DN:s kulturpris i kategorin litteratur. Motiveringen löd: "För att hon i "Välkommen till den här världen:" skriver en glimrande kärlekshistoria om tre unga människor. Vacker och sorgsen, poetisk och magnifik. Suveränt svingar hon sig mellan stilar, tempon och bilder. En redan unik röst har fångat det moderna jagets olidliga mättnad."

Med sin nya roman Allt det där jag sa till dig var sant avslutar hon sin trilogi om tre olika unga och trotsiga kvinnoöden.