Utgivningsdatum: 2012-09-05
Recensionsdatum: 2012-10-10
ISBN: 978-91-1-303645-8

Låt det blomma!

Om Nobelblommor och annat vildvuxet
Varje år strax före jul står Stockholm i festskrud. Gäster från när och fjärran anländer till Nobelfesten på Stockholms stadshus, där salarna är smyckade med ett överdåd av blommor.

Under mer än tio år har Gunnar Kaj ansvarat för blomsterdekorationerna på Nobelbanketten. Olika teman, ständiga överraskningar och samspel med andra kreatörer har gjort hans arrangemang till en fest för ögat. Här delar han generöst med sig av hemligheterna bakom sina blomsterarrangemang, beskriver några av sina favoritväxter och återkommer ofta till naturen, som är en av hans stora inspirationskällor. Han visar också hur man kan duka vackert med blommor och göra egna arrangemang. Boken är rikt illustrerad med fantastiska bilder från alla årstider och vänder sig till alla blomsterälskare.

"Vi använder blommor för att uttrycka oss, för att förstärka det vi vill säga när det kan vara svårt att formulera sig och orden inte räcker till. För att markera betydelsefulla tillfällen och för att tacka, hylla eller fira. För att uttrycka kärlek, omsorg och sorg. Då duger det inte med plastblommor eller blommor av tyg utan det måste vara riktiga, levande blommor. I mitt arbete med att sätta samman växter finns oftast naturens eget sätt att göra det som ett ideal och en läromästare. Det är ett av de teman som jag berättar om i boken."

Gunnar Kaj är blomsterkonstnären som under tolv år har ansvarat för blomsterarrangemangen på Nobelbanketten. Innan växterna tog plats i hans liv utbildade han sig till bildlärare och arbetade som illustratör. Han har gjort flera uppmärksammade blomsterutställningar, bland annat på Drottningholms slott. Han håller också populära kurser och föredrag.

Charlotte Gawell har tagit alla de nya fotografierna till boken. Hon har inredning, mat och trädgård som några av sina specialområden. Bland mycket annat har hon tagit bilderna till Tre mästare, tre trädgårdar och till Grönt! Odla egna grönsaker.
"underbar inspiration för alla oss som älskar blommor i alla former" /ELLE Interiör
"Boken är ett riktigt praktverk" /Hem Ljuva Hem
"Gunnar Kajs kunskaper kan anpassas även till oss som gillar att omge oss med växter i våra egna hem." /Lantliv
"i sin nyutkomna, bildrika och välskrivna bok" /Borlänge Tidning ""ÖGONEN REGISTRERAR och den lilla värken i bröstet signalerar när det är vackert", skriver blomsterkonstnären Gunnar Kaj i sin nyutkomna, bildrika och välskrivna bok Låt det blomma!"Ewa Kumlin

Gunnar Kaj är blomsterkonstnären som under många år ansvarade för blomsterarrangemangen på Nobelbanketten. Han har också gjort flera uppmärksammade utställningar, bland annat på Sofiero och Drottningholms slott. Han håller även populära kurser och föredrag om sin tankar kring växter, mönster och konsthantverk. Gunnar Kajs bok Låt det blomma! gavs ut 2012 och valdes till årets bästa måltidslitteratur, alla kategorier. Den har också nominerats till Årets trädgårdsbok 2013.