Omslagsbild: Sanningen

Översättare: Janina Orlov
Recensionsdatum: 2012-04-23
ISBN: 978-91-1-303658-8

Sanningen

Riikka Pulkkinen, Finlands nyaste litterära stjärna, gestaltar människor och relationer med stor mognad. Hennes andra roman Sanningen, som nu kommer på svenska, nominerades till Finlandiapriset och har fått fantastiska recensioner i hemlandet. I Finland har den parkerat sig på topplistan sedan den kom ut, den har sålts i över 70 000 exemplar och översätts nu till över tio språk.

Den äldre kvinnan Elsa är döende i cancer och flyttar hem för att avsluta sitt liv i sin egen miljö. Hennes man Martti, dottern Eleonoora och barnbarnen försöker vänja sig vid tanken på att de kommer att förlora henne. Och nu vill Elsa tala ut med dem, en i taget.

I takt med att hennes mamma blir alltmer skör och tynar bort känner Eleonoora hur hennes barndomsminnen börjar glida henne ur händerna. Hennes egen dotter Anna är i sin tur upp­tagen av att fantisera kring andra människors öden. Hon samlar på historier och får av en händelse höra talas om Eeva, mammas barnflicka från 60-talet. Henne har ingen någonsin pratat om.

Eevas bortglömda historia avslöjas bit för bit. Hennes unga röst leder tillbaka till 60-talet, den tid då p-pillret revolutionerade livet för många. Sanningen blir en berättelse om familjeband, om mödrar och döttrar och om hur vi förtränger våra minnen, just därför att det ibland är det enda vi står ut med.

.
"Rilka Pulkkinens andra roman har potential att bli en följeslagare och samtalspartner" Maria Store/Södermanlands Nyheter
"ja, till och med som kritiker, en läsare som läser på arbetstid – vill man att den bara ska fortsätta och fortsätta" "Vackert om generationer.Som en ballad känns den, Riikka Pulkkinens roman. Den är vemodig men framförallt förför­ande vacker, och som läsare – ja, till och med som kritiker, en läsare som läser på arbetstid – vill man att den bara ska fortsätta och fortsätta. /.../Översättaren Janina Orlov måtte ha haft ett sjå men hon klarar uppgiften med bravur precis som hon tidigare klarat Sofi Oksanens inte mindre utmanande ”Utrensning”."Merete Mazzarella
"en lättläst välskriven bladvändare" /Norrbottens-Kuriren
Jenny Teleman recenserar "Sanningen" i SR Kulturnytt "Och Pulkkinen hade kunnat skriva en roman om det. Hur det är för en familj att säga hej till döden.Men till stor lycka följer hon en klänning bakåt istället, till Eeva som älskade Martti under egendomliga omständigheter. Som genom en lucka i parketten faller romanen fyrtio år eller så tillbaks i tiden och ruskar mjukt och försiktigt i minnen av ett skandinaviskt sextiotal som nosade på frigörelsen, fortfarande med pålar av granträ djupt fästade i småbrukarbygden."Jenny Teleman
sverigesradio.se
Utgiven: juni 2012

Riikka Pulkkinen, född 1980, introducerades på svenska med Sanningen, våren 2012. Under hösten 2013 utkom hennes debutroman, Gränsen på svenska. Debuten väckte stort uppseende i Finland och såldes i 40 000 exemplar. Främlingarna har även den blivit en stor framgång i Finland.