Omslagsbild: Gränsen

Översättare: Janina Orlov
Utgivningsdatum: 2013-09-30
Recensionsdatum: 2013-10-21
ISBN: 978-91-1-303659-5

Gränsen

Den 53-åriga litteraturprofessorn Anja Aropalo har lovat sin man, som har drabbats av Alzheimer, att den dagen han inte längre kan minnas något så ska hon hjälpa honom att dö. Den 16-åriga gymnasie­eleven Mari förälskar sig våldsamt i sin lärare, Julian, som överraskande besvarar hennes känslor. Lärarens 6-åriga dotter, Anni, blir vittne till attraktionen mellan dem, men kan omöjligt tolka det hon ser.

Gemensamt för romanens personer är att de testar gränser. Anja genom sitt pendlande mellan kärlek och etik. Mari och Julian genom sin relation en blandning av lust, makt och ansvar där gränsen för vad som är rätt och fel grumlas. Anni känner instinktivt att något inte är som det ska mellan hennes föräldrar och försöker förtvivlat förstå de obegripliga vuxenkoderna.

Gränsen är intensivt spännande, ibland nästan som en thriller, och Riikka Pulkkinen växlar smidigt mellan sina historier och karaktärer och låter omärkligt berättarperspektivet glida från den ena till den andra.

Riikka Pulkkinens debutroman problematiserar och diskuterar, den ställer viktiga frågor utan att leverera svaren. Bakom den gripande handlingen finns en genomtänkt etiskt ståndpunkt.

Gränsen är en stark och berörande och befriande otrendig historia.
"Sorgearbete ger intelligent spänning" /DN "Men efterhand växer innehållets intensitet, tonfallet skärps och slipas, ett vekare och vackert språk tar över. Underströmmar bryter in, och Janina Orlovs lyhörda översättning följer stämningens gradvisa förfining. Jag börjar äntligen förstå vad det hela handlar om: skillnaden mellan litterär tragedi och verklig sorg, mellan konst och liv. Människorna i romanen lever alla på gränsen. De tänker ständigt på döden och har all anledning att göra det, de orsakar förstörelse när de försöker skapa lycka och när lyckan kommer är de så förvridna av sorg att de missar den. /.../Genom tankar som denna uppnår Pulkkinen något ovanligt - hon åstadkommer spänning utan minsta flirt med thrillergenren, bara genom att skapa genuint intresse för om karaktärerna ska leva eller välja döden.I slutändan har jag därför inga problem med att förstå romanens succé i Finland: Riikka Pulkkinen gör helt enkelt existentiella frågor och allmänmänskligt sorgearbete till intelligent spänning."Aase Berg
"Där rör sig "Gränsen" skickligt som en skolad dansör." "Bäst är boken när den är farligt nära ertappandet, upptäckandet. När mannen med demensens paranoia försöker dölja hur glömsk han plötsligt blivit. När hans fru smusslar med sömnpiller och självmordsbrev. När den gifte bocken till lärare i hemlighet förför sin elev, som i sin tur tappert kamouflerar att hon skär sig i låren med rakblad. Där rör sig "Gränsen" skickligt som en skolad dansör."Sven Olov Karlsson
"Romanen "Gränsen" är skriven på allvar" "Det är skickligt gjort det där, Att inte bara överlämna visst äckel och löje i till äckliga situationer utan också låta den smyga in i förförelsen. Om titeln "Gränsen" pekar på kroppens gränser så vill den också visa på gränsen mellan att kontrollera och stödja, mellan att älska och förtrycka."Jenny Teleman
sverigesradio.se
"Riikka Pulkkinen har en högt utvecklad förmåga att komma sina gestalter nära" "Pulkkinen, som introducerades på svenska med sin andra roman Sanningen förra året, har en högt utvecklad förmåga att komma sina gestalter nära. Hon arbetar med tragedins förhöjda livskänsla och moraliska högspänning utan att förlora kontakten med vardagsverkligheten.Språket är säreget, ömsom prövande och trögt med närmast klumpiga omtagningar, ömsom klart och flödande."Cecilia Nelson
165 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: oktober 2013

Riikka Pulkkinen, född 1980, introducerades på svenska med Sanningen, våren 2012. Under hösten 2013 utkom hennes debutroman, Gränsen på svenska. Debuten väckte stort uppseende i Finland och såldes i 40 000 exemplar. Främlingarna har även den blivit en stor framgång i Finland.