Omslagsbild: Vinter i sommarhuset

Utgivningsdatum: 2011-07-26
Recensionsdatum: 2011-08-15
ISBN: 978-91-1-303667-0

Vinter i sommarhuset

Jonas Modig har fått mycket fin kritik för sina diktsamlingar. Nu är han tillbaka med lyrik som tar sitt avstamp i årstidsväxlingarnas ofrånkomlighet.

Varje år infinner sig samma sak: tillståndet då hösten sakteliga går över till vinter. Då den prövande första snön blir ett förebud om längre nätter och om frostens ihärdighet att krypa in i mellanrummen och täppa till andningshål och flyktförsök. "Nedsövda som björnar, med begränsade kroppsfunktioner, dröjer vi oss igenom blanka dagar, lika varandra intill förväxling, oräknade, enstaviga och färglösa." Inne i huset tvingas tanken ta ställning till årstidsväxlingarnas ofrånkomlighet.

Jonas Modigs nya diktsamling, Vinter i sommarhuset, börjar i ett vinterlandskap och resonerar lågmält om det som är nära och det som är onåbart, tills höstmörkret åter sänker sig över samma landskap. Om den föregående samlingen Radfall (2009) skrev poeten och kritikern Eva Ström: "Inte ett ord för mycket. Inte ett ord som inte bär. Så kan man karakterisera Jonas Modigs fullödiga diktsamling, en bok att återkomma till, att vistas i."

Utgiven: juli 2011

"Som sommaren en vinterdag är denna poesi" "I Jonas Modigs poesi är det ofta lätt att känna igen sig, i sommarhuset en vinterdag, en alldeles vanlig dag med grannens balkongdörr öppen. Lätt att känna sig hemma men snart anas i de vardagliga, tryggt verklighetsnära orden andra tider, andra världar.Som när sommaren finns, som minne, som fastfruset gräs, under snön, sommarljuset som döljer sig längst inne i vintermörkret."Curt Bladh
st.nu
"En stark samling" "Och det är typiskt för poeten Jonas Modig. Han har en fantastisk känsla för balans. Att sätta stopp i tid. Att inte vrida upp meta­forerna så långt så att man tappar kontakten med vad de vill fånga. Att skapa en välavvägd dynamik mellan reflektion och synintryck. Att lämna beskrivningen av ett lodjursspår eller en översnöad cykelbod i rätt ögonblick." /Åsa Beckman
Vackert och intensivt "Jonas Modig skriver en öppen och inbjudande dikt som bildar en slags virvel av hopp mitt inne i det tröstlösa grå vinterlandskapet.Det är vackert, allt som oftast också intensivt på ett närapå fysiskt sätt, kroppsligt." /Kristian Lundberg
hd.se
"Vinter i sommarhuset ringar på så vis in en stämning som inte kan beskrivas på något annat sätt än med just de orden" "Nya diktsamlingen börjar med vintern i sommarhuset, slutar med hösten. Två människor kurar skymning i ett hus som med lampornas hjälp ser ut som en hel liten by. "Inne i sommarhuset stiger värmen./ Alla lamporna är tända./ Bara vi två är här." Den här lågmälda beskrivningen blommar ut till en existentiell explosion. Hos Modig finns det alltid en nåd i kaos, och livets avgörande stunder ligger och lurar i gråskalorna." /Aase Berg

Jonas Modig har en lång karriär som förläggare och förlagschef bakom sig, bland annat som chef för Månadens bok, förlaget Wahlström & Widstrand, samt för Bonnierförlagen.

Han debuterade som poet 1968 och återvände till genren med den uppmärksammade Annandagar 2007. Sedan dess har han även utgivit Radfall (2009), Vinter i sommarhuset (2011) och Kaninen rymde (2014).

Samfundet De Nios särskilda pris (2014)