Omslagsbild: Någonstans inom oss

Utgivningsdatum: 2011-07-08
Recensionsdatum: 2011-08-08
ISBN: 978-91-1-303666-3

Någonstans inom oss

Rebecka är en framgångsrik yrkeskvinna och lever i ett till synes lyckligt äktenskap. Ändå har hennes liv hamnat i en återvändsgränd, ett kaos som driver henne till det yttersta. Finns det en återvändo när det värsta har hänt?

En sen höstkväll står en ensam kvinna vid ett räcke på Fjällgatan i Stockholm. Bakom sig har hon karriär, äktenskap, framgång och pengar, framför sig den glittrande staden och nedanför sina fötter ett stup högt nog att krossa den som faller.
Rebecka har redan fattat sitt beslut, men i samma stund som det är för sent ångrar hon sig. När polisen knackar på hemma hos maken Mikael krossas också hans värld, och livet blir aldrig mer detsamma för någon av dem.

Historien skulle kunna vara slut där, men det är först nu den börjar. Hur ska Rebecka kunna ställa allt till rätta igen? Vid sin sida har hon Arayan, den skyddsängel hon inte tror på och till en början inte vill kännas vid. Ängeln försöker hjälpa henne att försonas med sig själv, sitt liv och det som ledde till hennes beslut. Men Rebecka lyssnar inte. Det enda hon vill är att återförenas med Mikael, och hon dröjer kvar vid sin mans sida för att rädda deras relation.
Då hon sammanförs med några andra vilsna själar blir hon motvilligt varse hur avståndet mellan henne och Mikael går djupare än hon velat se. I sin längtan efter närhet tvingas hon konfrontera rädslor och föreställningar om vad som egentligen är kärlek.
För Mikael blir Rebeckas död början på ett sökande efter vem hon egentligen var. Ett sökande som för honom allt längre bort. Rebeckas mardröm har blivit verklighet, och hon kan ingenting göra.
Men kanske finns det ändå ett sätt att låta kärleken segra. För den som finner modet att släppa sin älskade fri.

Kajsa Ingemarssons nya roman tar henne ett steg vidare som författare och stannar inte vid det självklara. Någonstans inom oss är en djupt berörande men också lekfull berättelse om liv och död, om en kärlek som går bortanför människors önskan att äga varandra och om längtan efter helhet och försoning med det som varit men inte längre är.
Utgiven: september 2011
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Kajsa Ingemarsson
Utgiven: juli 2011
Några läsarröster om Någonstans inom oss "Boken grep mig starkt och jag tycker den var fantastiskt bra." HelenaH  "Det är en fröjd att läsa ditt målande och vackra språk och dina påhittiga och snillrika historier. Min man frågade mig i vilken genre du skriver, och jag svarade ingen alls. Du har en helt egen Kajsa-genre och den är fantastisk. Tack!!!" Linda  "Så himla fantastisk bok. Jag blev så berörd och har svårt att släppa den. Jag har iofs gillat Dina tidigare böcker också, men den här var något extra. Tack!" /Maddus "Har sträckläst Någonstans inom oss och den var helt underbar. Jag blev berörd på många olika sätt och jag storgrät mellan varven." Hälsningar Eva "Oj oj, vet inte vad jag ska säga….är helt tagen efter att ha sträckläst din bok ”Någonstans inom oss”. Den berörde mig på många plan och jag blev gråtfärdig flera gånger. Svårt att förklara kortfattat och för personligt men…fantastiskt att nån skriver en bok som tar upp aspekten av ett annat liv utöver det vi kan se och begripa….om erfarenheter, upplevelser och val i livet som leder till konsekvenser…och om förlåtelse, försoning och släppa taget…
Vilken insiktsfull människa du måste vara och en fantastisk författare som skrivit en sån jättebra bok!!!!" MVH
Lena "Det här är en bok som kommer att stanna länge hos mig. Den kommer absolut att läsas om. Den berör mig väldigt. Jag älskar den Kajsa. Allt det jobb du lagt ned, allt det du kämpat med under skrivandet..det har varit värt det. Du har skrivit en av de bästa böckerna jag läst." Bonita "en mycket vacker bok som väcker mycket någonstans inom  . Tack tack."Therese "Boken år ett lättläst mästerverk, som vittnar till insikt i det dolda, vishet i det vi vet och respektfull kärlek.
En bok som varje person kan lära sig något ur." Carina "Jag har förvisso ett naturvetenskapligt förhållningssätt i mycket som rör livet, människan och dess förmåga men icke för ty känner jag en ödmjukhet inför Din berättelse. Att försonas med mina val och med mig själv är en arbetsam process som fortgår, där blev Din bok en pusselbit i det stora. Tack för det" //Tina  "Underbar och helt läsvärd! Du är grym Kajsa! Du har skrivit om något ingen annan gjort förut (vad jag vet) och lyckats föreställa en värld som vi inte vet något om som något som skulle kunna finnas." /Johanna
"En roman som kryper under huden på mig" Allas
"Gripande om att slarva bort sitt liv" Skånska Dagbladet "En gripande och stundtals riktigt plågsam historia. Den molar ända in i märgen."Sophie Lossing
"En mycket levande och pulserande historia" /Nerikes Allehanda "Kajsa Ingemarsson har på sitt karaktäristiska och enkla berättarsätt satt fokus på några av de svåraste delar i livet som vi människor har att tampas med. Någonstans inom oss är en tankvärd historia om rädslor över att både leva och att dö och om det svåra i att släppa taget. Hon lotsar läsaren tryggt mellan det vanliga livet och någon aktiv form av änglavärld och lyckas dessutom att få det att kännas väldigt naturligt och självklart.Ingemarsson har skrivit flera böcker som har varit alldeles ljuvliga på grund av hennes förmåga att beskriva vardagen utan att det blir gråtrist. Med Någonstans inom oss är hon tillbaks till sitt lysande skrivarsätt där livets gilla gång får ta sin plats i berättandet. Trots att huvudpersonen är död i större delen av skildringen är det en mycket levande och pulserande historia." /Karina Johansson - Nerikes Allehanda

Kajsa Ingemarsson, född 1965, debuterade som författare 2002 och har sedan dess gett ut sju böcker som också översatts till många språk. Hon är en av våra mest lästa och uppskattade författare.

Hon har även arbetat som manusförfattare, skådespelare och programledare inom radio och tv. Hon är en av deltagarna i det klassiska programmet På minuten och leder tv-programmet Svagaste länken.