Omslagsbild: Staden och hundarna

Översättare: Peter Landelius
Utgivningsdatum: 2013-02-08
Recensionsdatum: 2013-03-04
ISBN: 978-91-1-303673-1

Staden och hundarna

Med debutromanen Staden och hundarna nådde Mario Vargas Llosa genast internationella framgångar och boken blev en skandalsuccé. Nu väntar femtioårsjubileum, som firas med en ny och fullständig översättning.

Cava, Boa och Rullen är tre kadetter vid militärskolan Leoncio Prado i Lima, Peru. De hör till den fruktade Jaguarens kamratgäng och ägnar sig åt inbrott, utpressning och försäljning av stulen sprit och cigaretter. Kadetten Slaven förväntas se mellan fingrarna när han har vakten vid militärförrådet och släppa in Jaguarens och hans underhuggare. Slaven åker fast och tjallar på Jaguaren under de hårda förhören utan att begripa att han däri­genom blir lovligt byte. När Slaven skjuts kort därefter under en övning är det ingen som bryr sig, alla talar om en vådaskjutning. Alla utom kadetten Poeten, som är övertygad om att Jaguaren är den skyldige ...

Handlingen bygger på författarens egna erfarenheter från mili­tär­skolan Leoncio Prado i Lima, Peru och skildrar det latinamerikanska militära etablissemanget med dess brutalitet, översitteri och extrema manlighetskult. Tusen exemplar brändes upp offentligt av militären och flera peruanska militärer gick ut och fördömde boken.

Mario Vargas Llosa började skriva Staden och hundarna hösten 1958 på en krog vid Retiroparken i Madrid och skrev färdigt romanen i ett vindsrum i Paris vintern 1961. Manuskriptet irrade som en osalig ande från det ena förlaget till det andra tills det hamnade hos den legendariske förläggaren Carlos Barral i Barcelona. Barral såg till att romanen fick det litterära priset Biblioteca Breve 1962 och lirkade den genom Francos censur, vilket tog åtskilliga månader, och fick så småningom ge ut den hösten 1963 mot att författaren tonade ned alla de "obsceniteter" censorerna hittat. Censor nummer 4 föreslog förbud mot utgivning grundat på "den liderliga njutningslystnad varmed författaren skildrar oväsentligheter hos moraliskt fördärvade och frånstötande ung­domar".
"Mästerverk i konstant rörelse" "Obegripligt att Mario Vargas Llosa fick Nobelpriset 2010. Han borde ha fått det långt tidigare. Det menar kulturskribent Örjan Abrahamsson som har läst om den 50 år gamla debutromanen ”Staden och hundarna”, aktuell i en ny svensk översättning./.../Man kan tycka att svartsynen borde göra "Staden och hundarna" till en förutsägbar, dystopisk roman. Likväl är det en märkvärdigt, eller, som man säger på nysvenska, sjukt spännande roman.Fortfarande efter ett halvsekel är "Staden och hundarna" en roman i ständig rörelse. Fascinerande."Örjan Abrahamsson
"Crister Enander läser nyöversättningen av Mario Vargas Llosas debutroman "Staden och hundarna" och ser ljuset tändas." "Det är de avgörande frågorna som den unge Mario Vargas Llosa ställer i denna på en och samma gång lysande och hemska roman.Sättet som dessa grundläggande konflikter skildras är omskakande, de vänder sig in mot läsaren och kräver rannsakan och eftertanke; de reser frågor som berör oss själva - här och nu - och kräver svar på hur vi hanterar makt och gruppförtryck, hierarkier och pennalism.Det är också frågor som återkommer ofta och med samma drabbande kraft i hans senare författarskap."Crister Enander
hd.se
"Mario Vargas Llosa visade redan som 26-åring prov på förbluffande mognad och virtuos berättarteknik." /NT
"Omistligt, är det adjektiv som här är just det." /Aftonbladet "Staden och hundarna, i ny översättning av Peter Landelius (den har tidigare översatts av Jan Sjögren, 1966) är en stark debut som nu har ett halvsekel, men i stället för att ha åldrats, har den befäst sin ställning i ett författarskap som några år senare gav oss verk som Det Gröna huset, Samtal i katedralen eller Kriget vid världens ände. Omistligt, är det adjektiv som här är just det."Claes Wahlin

Mario Vargas Llosa föddes 28 mars 1936 i Arequipa i södra Peru. Han växte upp i Cochabamba, Bolivia och i Piura, Peru, med sin mor och sina morföräldrar, eftersom föräldrarna separerat kort tid före hans födelse. Vid 10 års ålder fick Mario träffa sin far för första gången då familjen slog sig ner i huvudstaden Lima.
Efter en misslyckad tid som kadett vid Perus militära akademi Leoncio Prado , skildrad i den debutromanen Staden och hundarna (sv. övers Jan Sjögren, 1966), hoppade Vargas Llosa av den militära banan och inledde i stället studier i humaniora och juridik vid San Marcosuniversitetet.

Vid den här tiden gifte han sig som omyndig 18-åring med sin morbrors f.d. hustru, Julia Urquidi, som var tio år äldre än han själv. För att försörja sig och hustrun upprätthöll han en mängd olika ströjobb vilket skildras med en stor portion humor i romanen Tant Julia och författaren (sv. övers: Jens Nordenhök, 1981). 1958 avreste Vargas Llosa till Madrid på ett doktorandstipendium från Complutenseuniversitetet och han kom efter sin doktorsexamen att tillbringa stora delar av 60- och 70-talen i Europa, främst i Paris, London och Barcelona.

Vid mitten av 60-talet fick Vargas Llosa sitt stora internationella genombrott med den sinnrikt konstruerade romanen Det gröna huset (sv. övers. Jens Nordenhök, 1979) som belönades med Latinamerikas främsta litterära pris, Premio Rómulo Gallegos och översattes till en mängd språk. Vid den här tiden hade Mario gift om sig med Patricia Llosa, som han har tre barn med, Álvaro, Gonzalo och Morgana.

1976 blev Vargas Llosa ordförande i PEN och under hela 70-talet undervisade han vid en mängd olika universitet, främst i USA och Storbritannien men senare också i Spanien och Tyskland.

1983 utsågs Mario Vargas Llosa av den peruanska regeringen till ordförande för en kommission med uppgift att utreda morden på åtta journalister, vilka misstänktes ha fallit offer för gerillarörelsen Sendero Luminoso. Erfarenheterna från arbetet i kommissionen resulterade i romanerna Den sanna berättelsen om kamrat Mayta (sv.övers. Jens Nordenhök, 1987), Vem dödade Palomino Molero (sv. övers. Jens Nordenhök, 1989) och Döden i Anderna (sv. övers. Annika Ernstsson, 1998).

Efter det att Vargas Llosas entusiasm för den kubanska revolutionen svalnat i och med affären Padilla och att hans arbete i PEN kommit att omfatta kubanska politiska fångar blev han i mitten av 80-talet aktiv politiker och var med om att grunda rörelsen Movimiento de Libertad, som drev liberala idéer. I det peruanska presidentvalet 1990 ställde han upp för koalitionspartiet Frente Democrático (FREDEMO) mot Alberto Fujimori, som vann valet trots anklagelser om valfusk.

Sedan 1993 är Mario Vargas Llosa bosatt i Spanien med sin familj och har dubbla medborgarskap. Han har mottagit både Premio Planeta (1994), Premio Príncipe de Asturias (1986) och Premio Cervantes (1994), det senare Spaniens främsta litterära utmärkelse. 2010 tilldelades han Nobelpriset i litteratur.

Mario Vargas Llosa har främst gjort sig känd som romanförfattare men han har skrivit ett flertal novell- och berättelsesamlingar, intervju- och reportageböcker samt uppskattade essäsamlingar (bl.a. om Miguel de Cervantes, Gustave Flaubert och Victor Hugo). Han är också verksam som dramatiker och manusförfattare och en flitig medarbetare i den spanska dagstidningen El País.

Vargas Llosas romaner finns utgivna i dryga trettiotalet länder.