Utgivningsdatum: 2014-04-16
Recensionsdatum: 2014-05-14
ISBN: 978-91-1-303697-7

Historien om Västfronten

I spåren av första världskriget
Historien om Västfronten är en modern, svensk skildring i ord och bild av kriget i skyttegravarna under första världskriget 1914-1918.

Det finns tusentals böcker om kriget skrivna för britter, tyskar och fransmän. Det finns många svenska böcker som är likadana. Historien om Västfronten är däremot skriven av en svensk för moderna svenskar.

Författaren Nils Fabiansson kan västfronten på sina fem fingrar. I den okonventionella Historien om Västfronten skildrar han striderna i skyttegravarna, livet bakom fronten och det följande samhällstraumat med utgångspunkt från de platser där historien verkligen ägt rum. Med kamera och anteckningsblock, och med historikerns kunskap och arkeologens blick, har han under många år dokumenterat spåren av kriget och minnena av dessa platsers historia längs hela västfronten, från Engelska kanalen till Schweiz.

Med sin osentimentalt pigga och fräscha attityd vänder Historien om Västfronten upp och ner på många gamla invanda bilder av första världskrigets historia.

Läs även Nils Fabianssons inlägg i Norstedtsbloggen.

"Nils Fabiansson utmanar vårt slentriantänkande om kriget i sin originella och ohyggligt ambitiösa bok ”Historien om västfronten”." "Nils Fabiansson påminner om det i en originell och ohyggligt ambitiös bok med den konventionella titeln ”Historien om västfronten”. Han utmanar vår tids slentriantänkande om kriget, vill förstå hur det uppfattades då, tränga bakom klichéerna.Framför allt har han rest längs den dåtida fronten från Flandern till Elsass, de cirka åttio milen mellan Nordsjön och Schweiz. Han skriver om de legendariska slagfälten vid Ypern, Somme, Marne och Verdun. Om de stora minnesmärkena och krigskyrkogårdarna. Men han letar också efter spår av kriget i sömniga landsortshålor som för länge sedan fallit i glömska."Jan Eklund
"Nils Fabianssons utgångspunkt är unik" "Nils Fabianssons bok är en viktig påminnelse om den tid som födde moderniteten som vi känner den."Lena S Karlsson
"... Historien om västfronten” (Norstedts), en diger och rikt illustrerad volym om fakta och myter i historieskrivningen om kriget ..." "I förordet till sin nyutkomna bok ”Historien om västfronten” (Norstedts), en diger och rikt illustrerad volym om fakta och myter i historieskrivningen om kriget, skriver Fabiansson just om vikten av att påminna sig de självbiografiska krigsskildringarnas subjektiva karaktär. /.../Fabianssons bok är ett resultat av hans intresse för ”lämningarna i landskapet” och andra förbisedda källor som han bokstavligen gräver fram på forna krigsskådeplatser i exempelvis Flandern, Somme och Artois. Här döljer sig också en mängd öden kopplade till Sverige, och som författaren med vederhäftig forskarnit undersöker. Bland annat presenterar han tills nu föga uppmärksammade uppgifter om att runt 50 000 svenskfödda eller svenskättade soldater ingick i USA:s krigsmakt."Martin Lagerholm
"Sprängkraft kvar i första världskriget" "För att komma närmre kriget sådant det var innan det blev ”1900-talets urkatastrof” vandrar Fabiansson bokstavligen i skyttegravskrigets spår längs den gamla västfronten, sinnebilden för världskriget redan när det begav sig och än mer så idag. Det är en rikt illustrerad, intressant och originell resa med många gripande personöden och kunniga utvikningar – varav en del svenska – även om den mindre militärhistoriskt intresserade läsaren ibland får ta sig igenom detaljerade beskrivningar av otaliga frontavsnitt, offensiver, gravar och siffror för att hitta dem. I sin jakt på de andra, begravda berättelserna röjer Fabiansson genom glömskans sly, gräver i moss- och jordlager, letar i raserade skyddsrum och i lokalbefolkningens lador."Lina Sturfelt

Nils Fabiansson arbetar sedan flera år som redaktionssekreterare för Historisk tidskrift. Han gjorde sitt första av många besök på västfronten som 23-åring 1990. Fabiansson var en av pionjärerna när de internationella sociala nätverken på västfronten knöts samman i internets barndom. I början av 2000-talet medverkade han till att slagfältsarkeologin på västfronten professionaliserades. När hans bredvidläsningsbok till Ernst Jüngers klassiska I stålstormen publicerades i Tyskland år 2007 beskrevs den i Dagens Nyheter som "en fälthandbok" och som "Fabianssons utmärkta följeslagare".

Läs även Nils Fabianssons inlägg i Norstedtsbloggen >>