Omslagsbild: En främmande känsla

Översättare: Mats Müllern
Utgivningsdatum: 2016-03-16
Recensionsdatum: 2016-04-04
ISBN: 978-91-1-303733-2

En främmande känsla

I En främmande känsla berättar Orhan Pamuk historien om Mevlut Karatas, som föds på den turkiska landsbygden 1957, flyttar till Istanbul 1968 och där lever på att sälja boza (en lätt alkoholhaltig gjord på hirs), yoghurt, glass och pilaffris på gatorna. Utifrån hans blick på omvärlden växer romanen så till en händelserik familjekrönika med färgstarka porträtt.

Men som alltid hos Orhan Pamuk skildras här också med episka penseldrag det väldiga landet mellan öst och väst. Mevluts öden och äventyr blir på så sätt nära förbundna med det turkiska samhällets skeenden under de år som beskrivs: det politiskt oroliga sjuttiotalet, det repressiva åttiotalet med militärregimen, nittiotalets återislamisering och de senare årens starka rörelser mot ett mer modernt samhälle i privatiseringens tecken.

Orhan Pamuk har med En främmande känsla skrivit en av sina mest mångstämmiga romaner, vilken dessutom sträcker ut sig över tid och rum. När han 2006 belönades med Nobelpriset var det enligt Svenska Akademien för att han på spaning efter sin hemstads melankoliska själ har funnit nya sinnebilder för kulturernas strid och sammanflätning. Tveklöst har han med sin nya roman lagt till ytterligare en pusselbit i sitt sökande efter staden Istanbuls både melankoliska och dramatiska själ.

"En främmande känsla är och förblir en stor roman om den lilla människan." /GP
"Tät familjekrönika med sinnligt språk" "Pamuk är väldigt skicklig på att se sammanhang i en kaotisk värld och skriver gärna om dagens politiska verklighet i Turkiet, varför hans romaner hela tiden utspelar sig mot bakgrund av vad som sker i landet. /.../ Språket är ytterst sinnligt och starkt visuellt präglat. Han briljerar med formell elegans men också språklig åskådlighet, som gör att den innehållsligt mycket täta romanen ändå känns lättillgänglig."Thomas Almqvist
"Pamuk ger en gripande bild av ett livsnederlag där blott kärleken ger lindring." "Pamuk skriver inkännande om förtryckta minoriteter och hur kvinnorna trotsar religiösa och kulturella påbud. Ekon av detta tränger in i Mevluts medvetande, när han vandrar. Men det är en annan värld, en främmande känsla, och Pamuk ger en gripande bild av ett livsnederlag där blott kärleken ger lindring."Magnus Eriksson
"'En främmande känsla' är en lysande roman där Orhan Pamuk visar sig vara i högform." /UNT

Orhan Pamuk nominerad till International Dublin Literary Award

För romanen En främmande känsla från förra året.

220 kr Bok - Flexband
Utgiven: mars 2016
Utgiven: mars 2017

Orhan Pamuk, född 1952, belönades med Nobelpriset i litteratur 2006. För sin roman Mitt namn är röd fick han 2003 års IMPAC Dublin Literary Award. Hans böcker har översatts till över 50 språk. Han bor i Istanbul.