Utgivningsdatum: 2012-05-28
Recensionsdatum: 2012-06-13
ISBN: 978-91-1-303753-0

En bluffpilots bekännelse

Thomas Salmes 13 år i himlen
Den fantastiska historien om Thomas Salme - den svenske piloten som flög internationellt i tretton år med ett förfalskat pilotcertifikat.

Thomas Salme (född 1969) växer upp i Stockholmsförorten Jordbro, spelar fotboll och hockey men drömmer om att bli pilot. När hans mamma dör i cancer ärver han en summa pengar och kan påbörja en utbildning för att få ett flygcertifikat, för ett mindre plan. För att bli pilot på riktigt krävs längre utbildning, fler flygtimmar och framför allt mer pengar. Det utgör dock inget hinder för Thomas, som börjar bluffa sig fram. Han studerar flygteknik på egen hand och pratar in sig på SAS Flight Academy, där det finns flygsimulatorer. Därifrån är steget inte långt från att förfalska ett trafikflygarcertifikat och på chans söka jobb som styrman för ett italienskt bolag. Och han får jobbet! En trettonårig karriär i cockpit tar sin början.

Men även sanndrömmar har sitt slut och den dag som Thomas länge fruktat kommer i slutet av mars 2010. Han befinner sig på Schiphols flygplats utanför Amsterdam och ska flyga till Ankara för det turkiska flygbolaget Corendon, men han anar oråd. Vid gaten står flygplatspolisen och väntar. Efter 10 000 flygtimmar och 700 000 passagerare tar ett osannolikt äventyr slut. Eller? Det är här berättelsen börjar. Den riktiga resan där verkligheten hinner ifatt både Thomas och den som har fått i uppdrag att skriva hans livs historia, journalisten Stefan Lövgren.

Historien om bluffpiloten Thomas Salme är fascinerande på många plan och handlar inte bara om hans högtflygande liv utan också om jakten på den perfekta storyn eller hur sökandet efter sanningen lätt blir en del av en annan lögn. Inget är vad det synes vara. Kan vi någonsin känna oss säkra när vi stiger på ett flygplan igen? "This is your Captain, Thomas Salme, speaking. Fasten your seatbelts, ready to take off in two minutes."
Utgiven: maj 2012

"Boken är knappast något glorifierande porträtt av bluffpiloten" Stefan Lövgren
"Det blir plötsligt mycket spännande." "När berättelsen är klar, från uppväxten till gripandet och rättegång, kommer bokens del två. Och då blir det analys och eftertänksamhet. Vem är Thomas? Stefan Lövgren berättar på en flytande journalistisk prosa hur han arbetat med att få Thomas att berätta och hur han funderat och undrat över mannen.Det blir plötsligt mycket spännande.Trots att detta är en biografi, levnadshistoria, och långreportage måste jag precis som i spänningsromaner låta bli att skriva mer för att inte avslöja slutet. Verkligheten är inte helt enkel, och inte människor heller. Det är läsvärt både som personporträtt och som beskrivning hur en journalist måste jobba med att kontrollera allting.Och flygrädd kan man bli."LEIF-RUNE STRANDELL
"Högtflygande bluff" - Karin Thunberg intervjuar Thomas Salme

Thomas Salme är född 1969 och bosatt i Milano med sina två söner. Han jobbar i dag som fotograf, och känner sig som hemma såväl nedanför catwalken på den internationella modescenen som på San Siros innerplan när Milan spelar:
"När Milan möter Barcelona i Champions League inför 80 000 åskådare finns bara två svenskar på plan: Zlatan Ibrahimovic och Thomas Salme." (Thomas Salme)

En 90 minuters dokumentärfilm om Thomas Salmes liv är under inspelning, producerad av Alexa Wolf, som gjorde den uppmärksammade dokumentären  Shocking Truth, om porrbranschens baksida.

Stefan Lövgren är en prisbelönt journalist, filmare och författare med världen som sitt arbetsfält. 2012 skrev han boken En bluffpilots bekännelse, den otroliga historien om en svensk pilot som flög för olika euro­peiska flygbolag i 13 år utan licens.

Som medarbetare i National Geographic har han bidragit med mer än 400 artiklar för National Geographic News och andra NG-tidningar. Han är också prisbelönt dokumentärfilmare (AAAS top science journalism award, 2009).