Omslagsbild: Expeditionen. Min kärlekshistoria (illustrerad utgåva)

Recensionsdatum: 2013-09-18
ISBN: 978-91-1-303755-4

Expeditionen. Min kärlekshistoria (illustrerad utgåva)

Juli 1897. Ingenjör Andrées expedition ger sig iväg i en vätgasballong med riktning Nordpolen. En djärv idé, chanslös från start. Snart befinner sig tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm.

I trettiotre år undrar en kvinna vart hennes fästman tog vägen. År 1930 hittas männen på en öde glaciärö i ishavet. Deras infrusna dagbok meddelar: nödlandning på isen efter tre dagar i luften. I månader drar de sina flera hundra kilo tunga slädar och försöker ta sig tillbaka till fast mark. På Vitön upphör plötsligt alla anteckningar.

I över hundra år har läkare, polarhistoriker, författare och journalister försökt lösa gåtan vad som hände på Vitön. Varför dog expeditionsmedlemmarna innan de ens packat upp slädarna, med varma kläder ouppackade, med matkonserver oöppnade, med tre fungerande gevär och lådvis av ammunition?

I Expeditionen. Min kärlekshistoria letar författaren och läkaren Bea Uusma efter sanningen om expeditionens öde. Hon gräver i arkiv och i polartrakternas permafrusna jordlager. Hon reser i Arktis och till Nordpolen. Hon träffar efterlevande, rättsläkare, osteologer, kriminaltekniker och brottsplatsutredare och söker svar i laboratorieprov, packlistor och i det enda som finns kvar av Andrée själv några nagelfragment som fastnat längst in i hans handskar.

Resultatet är inte enbart en bok som kullkastar gamla teorier och ger nya svar på vad som egentligen hände. Berättelsen om världens mest misslyckade polarexpedition rymmer även en konsertpianist vars händer inte kan sluta skaka och en spådam i en cykelkällare i Bredäng. Men det är också en historia om Bea själv. Varför blir en ovanligt bekväm person som hatar att frysa besatt av en hundra år gammal polarexpedition och ägnar sitt liv åt att följa i dess igensnöade fotspår? Ständigt på rätt plats, men i fel tid.

Expeditionen. Min kärlekshistoria ges samtidigt ut i två utföranden: en textbok i mjukband och en påkostad illustrerad utgåva med foton, teckningar, kartor och ett omfångsrikt extramaterial.
Vinnare av Svensk Bokkonst Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma är en av 25 vinnarböcker som juryn för Svensk Bokkonst valt ut."Fantastisk presentation av en personlig skildring av Andréexpeditionens gåtor med känsla ända in i minsta detalj. Formgivet med stor finess och en förebild för den moderna faktaboken. Variationsrik layout som tar till vara och strukturerar upp det spretiga materialet till en överskådlig, inspirerande helhet. Befriande nördig bok med snygga illustrationer och faktapresentationer för den som vill veta allt och lite till om Andréexpeditionen."Formgivare: Lotta Kühlhorn, Förlagsredaktör: Lars Molin
Augustpriset 2013 Expeditionen. Min kärlekshistoria, (illustrerad utgåva) utsedd till Årets svenska fackbok med motiveringen: Ingenjör Andrées expedition mot Nordpolen har fascinerat generationer i mer än hundra år. Alltifrån hur det kunde gå så snett till orsakerna till de tre äventyrarnas död på Vitön. Författaren och läkaren Bea Uusma har genom egen forskning och med ett starkt personligt engagemang kastat nytt ljus över denna tragiska polarexpedition. En estetiskt tilltalande bok som presenterar fakta och teorier på ett nytt, spännande och tänkvärt sätt.
"Bea Uusmas bok slår i spänningsvärde det mesta i kriminalgenren." /Sundsvalls Tidning "Detektivarbetet, som leder fram till Bea Uusmas teori om männens död, är bara det värt läsningen av Expeditionen. Men jag skulle inte vilja undvara en enda annan stavelse heller i denna strama och likväl glödande beskrivning av människans dårskap och ett iskallt helvete."Inger Dahlman
"Jag är kär i en bok. Här kommer därför inte en recension, utan en kärleksförklaring." "Jag tycker att Expeditionen ska bli årets julklapp. Ge den till en dietist, en äventyrare, en kollega eller en bokbloggare (vars blogg till exempel kan heta "Nobelprisprojektet" eller liknande, men det är händelsevis bara ett förslag). Läs den sedan högt medan snön lägger sig i drivor utanför fönstret, och krama extra mycket på de du tycker om. Säg åt dem på skarpen att inte åka iväg på ballongfärder över packisen utan ordentlig GPS, isbjörnsvakt och vattentäta skor."
nobelprisprojektet.blogspot.se
302 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2013

Bea Uusma är född 1966 och är illustratör, läkare och författare. Under sina medicinstudier skrev hon på eget initiativ en gedigen rapport om Andréeexpeditionens dödsorsak som lägger fram nya fakta vad gäller både dödsorsak och lägerplatsen.

1999 publicerade hon den prisbelönta Astronauten som inte fick landa (Alfabeta), om Apollo 11-astronauten Michael Collins som reste hela vägen till månen men aldrig fick kliva av.

Augustpriset 2013 (Årets bästa fackbok) för Expeditionen: Min kärlekshistoria