Omslagsbild: Ta hand om min mor

Översättare: Molle Kanmert Sjölander
Recensionsdatum: 2012-05-21
ISBN: 978-91-1-303818-6

Ta hand om min mor

Över en och en halv miljon sålda exemplar i Sydkorea. Internationellt genombrott för en av Koreas mest framgångrika författare. Utgiven i 23 länder.

En enastående och rörande roman om en familjs sökande efter en försvunnen mor. En mor som försvinner en dag på Seouls centralstation när föräldrarna är på väg till ett av barnens födelse­dagskalas. Vi får sedan följa familjen i deras sökande efter modern. Ett desperat sökande som får hela familjen att reflektera över sina relationer med modern. Makalöst berättat i fyra delar av dottern, äldsta sonen, maken och mamman. Ta hand om min mor är både en autentisk roman om livet i Sydkorea och en stark familjeskildring.

Kyung-sook Shin tilldelades litteraturpriset Man Asian i mars 2012 för sin bok.

”En fantastisk roman /…/ ett existentiellt drama” /Yukiko Duke, Gomorron Sverige
"En känslosam berättelse som aldrig blir sentimental"
"Så vackert och äkta att tårarna rinner" /Södermanlands Nyheter "Språket är ett sprudlande, livfullt flöde och fyllt av bilder att hämta dofter, smaker och ljud ur. Romanens rosor, persimonträd och sjögrässoppa med klimp stannar länge kvar på näthinnan och i näsborrarna och jag tror att översättaren har haft ett lika svårt som njutningsfyllt arbete.När jag läser de sista sidorna i "Ta hand om min mor" rinner tårarna. De rinner för att det var så sorgligt, så vackert och så äkta. Bra böcker kan konsten att berätta om hur det är att vara människa. Den konsten kan Kyung-Sook Shin."Malin Mattsson Flennegård
"Äreminne över mödrarna" "Det är utgångspunkten för den lågmälda men skarpladdat feministiska berättelsen om Park So-nyo av den sydkoreanska författaren Kyung-sook Shin, nu introducerad på svenska i Molle Kanmert Sjölanders följsamma översättning. /.../Det är rörande, lite tårdrypande, ibland farligt nära gränsen till sentimentalt om moderskapet betydelse – ja, kanske helighet. Men tack vare ett friskt humoristiskt salt lyckas Kyung-sook Shin hålla balansen."Anders Hjertén
Utgiven: juni 2012

Kyung-sook Shin kommer från en liten by i Sydkorea, men har bott större delen av sitt liv i Seoul. Hon debuterade som 22-åring och har vunnit flera litterära utmärkelser i sitt hemland. Ta hand om min mor är hennes sjätte roman och den första att bli översatt till andra språk.

För boken tilldelades hon i mars 2012 litteraturpriset Man Asian. Kyung-Sook Shin är både den första kvinnan och den första sydkoreanska författaren som får priset, som är på 200 000 kronor. Hon vann det i konkurrens med namnkunniga författare som Haruki Murakami och Amitav Ghosh.