Översättare: Lars Erik Sundberg
Utgivningsdatum: 2012-10-26
Recensionsdatum: 2012-11-19
ISBN: 978-91-1-303811-7

Utredningen

Besk kritik av vårt moderna samhälle, serverad av en av Frankrikes främsta författare.

Utredaren har kallats till Företaget för all mäns­k­lig aktivitet. En självmordsepidemi bland persona­len har rapporterats till byråchefen, som nu vill att Utredaren företar en Undersökning, men först måste han bli insläppt hos Företaget - vilket han misslyckas med.

Efter ett resultatlöst irrande i Staden hittar så Utredaren Hopp­ets hotell, som vid första anblicken verkar nersläckt och övergivet, men visar sig vara öppet. En surmulen nattportier i en jättekvinnas skepnad beslagtar Utredarens id-handlingar och kreditkort samt förhör honom noggrant på hotellets reglementen. Nästa morgon överraskas Utredaren vid frukosten av hundratals Turister som frossar i mat medan han själv får nöja sig med en torr skorpa och surt kaffe. Han blir illamående och rusar in på toaletten, men hamnar på damernas där hotellpolisen anklagar honom för vandalisering och skriver ut en saftig räkning.

Så småningom lyckas Utredaren bli insläppt på Företaget och få träffa en ansvarig chef, som egentligen inte vill besvara några frågor. Utredaren drabbas av tvivel och paranoia och undrar om han inte lockats in i en fälla. Är han nästa offer i Företagets helvetesmaskineri? Består Företagets verksamhet av att beröva människor deras identitet?

I denna allegori som pendlar mellan vanmakten i Kafkas Processen och Aldous Huxleys Du sköna nya värld, absurdismen hos Beckett och humorn i Charlie Chaplins Moderna tider, levererar Philippe Claudel en besk kritik av globaliseringen och dess avarter, marknadens diktatur och Fort Europa.

"Claudel får oss att tänka efter utan att fördenskull kännas betungande. Han ger oss inga svar, och utser inte någon skyldig men är otroligt fascinerande". L'Express
Utgiven: november 2012

"Absurd, drömlik, svartsynt, men även medkännande." /Söderhamns-Kuriren "Absurd, drömlik, svartsynt, men även medkännande. Och mitt i allt det absurda måste man också dra på munnen.Det är inte alltid så lätt att veta vad som avses, men att Claudel gisslar globaliseringens avarter, den blinda marknaden och skriver om människans anonymitet och alienation i en alltmer obegriplig och dåraktig värld torde vara klart."Christer Nilsson

Philippe Claudel, f. 1962, har återvänt till sin barndomsstad Dombasle-sur-Meurthe-et-Moselle utanför Nancy, efter att ha varit verksam som fransklärare i 15 års tid på olika platser i Frankrike.

Landskapet i regionen Lorraine är alltid mycket närvarande i Claudels böcker och i debutromanen Meuse l’oubli från 1999 spelar floden Meuse en viktig roll. Det var dock med Grå själar (2006) - första delen i en löst sammansatt krigstrilogi - som Claudel fick sitt stora internationella genombrott. Romanen belönades med ett flertal litterära priser och framröstades som årets bästa bok i Frankrike av bokhandlarna, innan den filmatiserades och översattes till trettiotalet språk. Svenska deckarakademin utnämnde Grå själar till bästa utländska deckare 2006.
I den så kallade krigstrilogin ingår också La petite fille de Monsieur Linh och Brodecks rapport. Samtliga tre romaner skildrar olika aspekter på kriget och den mänskliga ondskan. Grå själar tar upp skuldproblematiken och förövarens roll, La petite fille de Monsieur Linh är en fabel om krigstraumat och exilens villkor medan Brodecks rapport gestaltar främlingshatet och massans mekanismer.

Philippe Claudel  är en mångbegåvad författare. I oktober 2008 hade hans teaterpjäs Parle-moi d’amour premiär och i februari samma år visades på Berlinfestivalen hans första långfilm Il y a longtemps que je t'aime med Kristin Scott Thomas och Elsa Zylberstein i huvudrollerna. Hans andra film Tous les soleils gick upp på de franska biograferna 2011.

I januari 2012 valdes Philippe Claudel in i l’Académie Goncourt där han efterträder Jorge Semprun.