Fotograf: Theresia Köhlin
Utgivningsdatum: 2012-03-14
Recensionsdatum: 2012-04-04
ISBN: 978-91-1-303842-1

Odlarens handbok

”Det är lätt att tänka sig att odlingen börjar med jord, näring och vatten som ger frukt, grönsaker och blommor och resterna som blir kvar är trädgårdsavfall - något som blivit över.
Men i en trädgård blir inget över annat än lite tomma jordsäckar och trasiga krukor. Det man rensar bort i trädgården är grunden i framtida odlingar och kommer tillbaka i form av något annat efter att mikroorganismer och maskar frigjort näringsämnena igen. Kort och lite förenklat kan man säga att allt i trädgården börjar och slutar med komposten. Trädgården blir som ett eget kretslopp där komposten är hjärtat, eller ännu mer levern, som rensar och städar kroppen. Jag vill skriva en grundbok i trädgårdsodling som tar avstamp i  de här tankarna och tar upp jorden, komposten, förökning plantering och hur man löser problem som kan uppstå.”

André Strömqvist är ett välkänt namn för trädgårdsälskarna - under rubriken ”Handboken” har han länge delat med sig av sina kunskaper till tidningen Allt om Trädgårds läsare.
Nu får han utrymmet att skapa överblick och förståelse, men också fördjupning och detaljkunskap. Odlarens handbok är en grundbok i trädgårdsodling, fylld av fiffiga tips som gör det roligt och enkelt att odla.

”Årets mest inspirerande trädgårdsbok!”
Gård & Torp
Nominerad till Årets Trädgårdsbok 2012 "I tidningen Allt om trädgård har André Strömqvist under rubriken Handboken delat med sig av sina kunskaper om naturligt odlande. Med dessa notiser som grund har han skapat denna inspirerande, lättlästa och kunskapsmättade bok.Rubriker som kompost och gödsel, jord, platsen, föröka, plantera, köksträdgården, beskära, problem, året runt och redskap lär oss att odlingsåret inte har någon början eller slut. Som han själv säger: ”Trädgårdsåret fungerar som en ringlinje där du som odlare kan hoppa på när du vill.”Informativa faktarutor i färg och hänförande bilder gör denna bok till glädjande läsning som inspirerar oss alla att odla."Stockholms Gartnersällskaps omdöme
"En snygg och välgjord handbok som känns som en bra grundbok för den som vill odla ekologiskt." /Skaraborgs Allehanda
"Det är en bok att återkomma till och ta hjälp av. För fylld med bra tips och råd är den till verklig nytta i arbetet med rabatterna." /Södermanlands Nyheter
172 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2017

André Strömqvist är trädgårdsmästare och kulturmiljöspecialist. Han skriver regelbundet i Allt om Trädgård och är författare tilll Odlarens handbok (2012) och Trädgårdsmästarens anteckningar (2016). Han beskriver sig själv som trädgårdsmissbrukare och har så länge han kan minnas varit passionerat intresserad av trädgård, arkitektur och historia. Redan som sjuåring planterade han en kastanjekärna utanför sitt sovrumsfönster. 14 år senare blommade en hästkastanj.