Omslagsbild: Ingenbarnsland

Utgivningsdatum: 2011-12-28
Recensionsdatum: 2012-01-30
ISBN: 978-91-1-303854-4

Ingenbarnsland

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.
Katapultpriset 2013 - juryns motivering "Eija Hetekivi Olssons roman Ingenbarnsland överrumplar läsaren med ett konstruktivt raseri, där de invanda ordboksorden bänts sönder och satts ihop igen i språklig protest. Med lika delar omtanke och aggressivitet är romanen en rapport från villkorslöshetens nollpunkt, ett stycke intensivt frätande litteratur om hur man växer utan att förminska andra, ett bångstyrigt frankensteinfuckyoufinger rakt upp i samhällets bortvända ansikte."
"Årets absoluta romanskräll" /.../ "en fantastiskt fin klasskildring" /Yukiko Duke, Gomorron Sverige
Babels bokcirkel om "Ingenbarnsland"
Eija Hetekivi Olsson intervjuas i SVT Babel

Succéromanen Ingenbarnsland blir långfilm

Succéromanen Ingenbarnsland skriven av Eija Hetekivi Olsson är på väg att bli långfilm. Ingenbarnsland belönades med bland annat Katapultpriset och Stig Sjödin-priset samt nominerades till Augustpriset och Sveriges radios romanpris.

Jerker Andersson
Utgiven: augusti 2016

Eija Hetekivi Olsson, född 1973, är uppvuxen i Göteborgsförorterna Gårdsten och Bergsjön. Hon har bland annat arbetat som trappstädare och restaurangbiträde, innan hon läste in gymnasiet på komvux och utbildade sig till lärare. Hennes debutroman Ingenbarnsland som utkom 2012 hyllades av kritikerna, tilldelades Katapultpriset och nominerades till både Augustpriset och till Sveriges radios Romanpris. Miira är den efterlängtade uppföljaren. 2014 utgav hon tillsamans med fotograf Jerker Andersson Fuck skolan, en samling röster från elever i nian.

Stig Sjödin-priset 2012
Nominerad till Augustpriset 2012 (för Ingenbarnsland)
Wästswänska teaterns stipendium 2012