Omslagsbild: Orlando

Översättare: Margareta Ekström
Utgivningsdatum: 2012-01-23
Recensionsdatum: 2012-02-13
ISBN: 978-91-1-303884-1

Orlando

Orlandos resa genom århundradena skildrar en av litteraturens mest udda och omdiskuterade huvudpersoner. Genom upphävandet av tid och kön har Virginia Woolf skrivit en roman som tidigt sågs som en klassiker och som fortsätter att finna nya läsare.

Den unge mannen Orlando, som lever under Elizabeth I:s tid, bestämmer sig för att aldrig åldras. Efter en kärleksaffär med drottningen inleder han ett passionerat förhållande med Sasha, en ung prinsessa från det ryska hovet. När hon tvingas återvända till hemlandet känner sig Orlando vilsen och sviken. När han får chansen att bli ambassadör i Konstantinopel reser han till Turkiet. Men en morgon vaknar han och inser att han under natten förvandlats till kvinna. Samma personlighet, samma lynne, samma intelligens - men från och med nu sett utifrån ett kvinnligt perspektiv.

"En roman om könsöverskridandets revolutionära potential. Dessutom i en skimrande vacker språkdräkt." Expressen

"130 och helfräsch" "Men varför ska man då läsa just ”Orlando”? Först och främst för att den lyckas förena den Woolfska lättheten med ett imponerande djup. För att den är en helskärpt skälmroman, en uppsluppen pikaresk som bär sin breda lärdom och sina otaliga blinkningar till historien, kulturhistorien och litteraturhistorien så lätt att man missar alltihop ifall man inte ser upp. För att den till sitt ämne har själva livet. /.../Denna nära på filosofiska idéroman, revolutionerande och radikal både till form och innehåll, blev faktiskt Woolfs största försäljningsframgång, och jag tror inte att alla dess tusentals läsare läste den för dess tankar kring könets och identitetens ständiga föränderlighet och människans slaveri under samtidens historiskt påbjudna normer. Nej, den är helt enkelt underhållande, rolig, rörande – nästan omöjlig att lägga ifrån sig."Karin Nykvist, lektor i litteraturvetenskap
"Ett långt kärleksbrev, en satir och vass analys" "Sara Stridsberg påminner i sitt förord om hur Orlando uppfattats som ett enda långt kärleksbrev till Vita, det längsta i litteraturhistorien. Men boken är så mycket mer: En bitande satir över litteraturkritiker, en vass analys av hur tidsåldern präglar människan, en beskrivning av hur kvinnan förr fick smyga med sitt författarskap, och en uppgörelse med äktenskapet. Nu kommer den i Norstedts Klassikerserie och visar läsaren både hur livskraftig den ännu är och hur rent fjolliga vissa avsnitt ter sig."Inger Dahlman
nwt.se
"Ett lustfyllt formexperiment" "Ett formexperiment i Bloomsburygruppens hägn, bitvis en ångande het och hänförd prosalyrisk kärleksskildring. Nu utgiven i Norstedts klassikerserie, i en språkligt vital nyöversättning av Margareta Ekström och med förord av Sara Stridsberg." LO Rindberg
ltz.se
"än mer aktuell idag än under 1900-talet" "Jag ger mig. Denna översättning håller än; den fångar fint den lätt antikvariska stil som präglar originalet samtidigt som den har ett fint flyt på svenska. En kontroll med två sjuttonåringar bekräftar mitt intryck; även en ung person fångas av språk och stil och finner det naturligt med vissa högstämda ord. Man kan bara gratulera Margareta Ekström till denna bragd.Historien, då? Den är om möjligt än mer aktuell idag än på 1980-talet. Kanske till och med mer än när Virginia Woolf gav ut den 1928."Maria Ehrenberg

Virginia Woolf (1882-1941) växte upp i en bildad övre medelklassfamilj med fyra halv- och tre helsyskon, av vilka systern Vanessa (sedermera berömd konstnär, gift Bell) förblev hennes nära vän livet ut.

Woolf och systrarna fick ingen formell utbildning utan undervisades av fadern i hemmet. År 1912 gifte hon sig med Leonard Woolf och tillsammans startade de det Londonbaserade förlaget Hogarth Press 1917, där Woolfs böcker och flera betydande verk av unga samtida författare kom att publiceras.

Förutom makarna Woolf hörde bland andra Victoria Sackville-West, Lytton Strachey, E.M. Forster och ekonomen John Maynard Keynes till Bloomsburygruppen. I denna krets diskuterades samtidens mest aktuella tankegångar inom olika ämnen och bland annat tog gruppen kritisk ställning mot det senviktorianska Englands konventioner och levnadssätt. Dessa diskussioner kom att sätta spår i Woolfs författarskap som kom att bli ett av de viktigaste under 1900-talet. Vid ett flertal tillfällen vårdades Woolf för psykisk ohälsa och 1941, på höjden av sin litterära karriär, begick hon självmord.