Omslagsbild: Mr Ripley

Översättare: Britt-Marie Bergström
Översättare: Mårten Edlund
Utgivningsdatum: 2012-01-12
Recensionsdatum: 2012-02-06
ISBN: 978-91-1-304016-5

Mr Ripley

En man med många talanger, En man utan samvete, En man med onda avsikter
En klassisk deckartrilogi av genrens mästare. Patricia Highsmiths antihjälte Tom Ripley är älskvärd, trevlig och fullständigt galen - för att få igenom sina onda avsikter igenom drar han sig inte ens för att mörda dem som står honom närmast.

I sin strävan efter det liv han alltid önskat sig, så långt ifrån uppväxtens trauma som möjligt, har Tom Ripley till fulländning lärt sig att manipulera sin omgivning.

I En man med många talanger får Ripley av en rik affärsman, Mr Greenleaf, uppdraget att hämta hem sonen Dickie från Italien till USA. Det går inte alls enligt planerna. Problemet är nämligen att Ripley blivit väldigt förtjust i Dickie, så pass att han bestämmer sig för att inte bara efterlikna honom - utan att helt enkelt bli Dickie Greenleaf.

I En man utan samvete har Ripley uppnått allt man kan önska sig: ett vackert hus i Frankrike, en rik och vacker hustru samt en imponerande konstsamling. Men först kommer en obekväm fråga, sedan en efterhängsen vän. Innan han vet ordet av riskerar Ripley att gå miste om allt.

I En man med onda avsikter blir den oefterhärmlige Ripley - konstkännaren, trädgårdsexperten och massmördaren - förödmjukad på en pampig tillställning. Han gör dock inte som vanliga psykopater: istället för en simpel hämndaktion spelar han ut hela sitt register av samvetslöshet.

"I denna skärningspunkt mellan läsarens, författarens och huvudpersonernas önskemål framträder några andra hemligheter i Patricia Highsmiths romaner. Förutom att vi själva identifierar oss med förövaren visar han sig alltid vara oväntat bekant och lättförstådd. Vi delar inte bara hans uppsåt, utan finner honom till och med tilldragande. /…/ Jag känner inte till någon annan modern romanförfattare som behandlat den romantiska föreställningen om tvillingsjälar lika elegant och fruktbart som Patricia Highsmith."
Orhan Pamuk

Mer om författaren
"Mr Ripley är sann njutning"
www.unt.se
"när jag nu läste om den inledande Ripley-trippeln så var det med lika stor behållning som tidigare" "Jag har läst alla de här böckerna för länge sedan, men när jag nu läste om den inledande Ripley-trippeln så var det med lika stor behållning som tidigare. Den sugande suggestionskraften är fullständigt intakt och man förvånas (alternativt: förskräcks) inte ens när man under läsningens gång gradvis upptäcker att man sitter och hoppas att Tom Ripley ska klara sig.Vilket han ju också gör. Varje gång. Därmed mycket medvetet en brytning mot genrens alla Gentlemens Agreement.Som Miss Highsmith så elegant själv formulerade det en gång:- Perversionen är det som intresserar mig mest. Det är det mörker som vägleder mig."Rolf Nilsén
www.kuriren.nu
"en antihjälte som tycks mer hemma än någonsin med sin lösa identitet" "Vad finns det då för anledning att fortsätta läsa om Tom Ripley, när vi under de senaste decennierna har bjudits på en sådan dignande buffé av andra psykopater och mördare? En anledning: Han var en romangestalt före sin tid, som mer tycks höra hemma nu. Highsmith skissade på en modern människotyp som nu har veckats ut till fullo. /.../Mer specifikt är det en människotyp vars identitet är mer lös i kanten. Ripliaden är ett verk om identiteter och att sätta på sig någon annans mask, som när Ripley mördar sin vän och tar över hans liv. Han genomförde identitetsstölder före det att brottet blev känt. Hans lösa identitet gör böckerna om honom till ett spegelpalats, där bilderna av honom är otaliga men där det inte går att peka ut vad som är kärnan, om någon sådan ens existerar. Ripley förebådade också nätets identitetsupplösning, en cybervärld där alla kan välja att vara vem de själva vill vara med strömmen till webbkameran strypt. Återuppfinnandet av sig själv har blivit en folkrörelse.Därför kan Tom Ripley glida in under radarn i en populärkultur som våren 2012 är lika fascinerad av den återuppfunna identiteten som Patricia Highsmith var."Kristian Ekenberg 
arbetarbladet.se
"Men visst är Patricia Highsmiths böcker om honom psykologiskt intressanta"
nwt.se
Photo

Patricia Highsmith (1921-1995) debuterade 1950 med en roman om det perfekta brottet, Främlingar på tåg, som sedermera filmades av Alfred Hitchcock. Mest berömd är hon för sina kriminalromaner om Tom Ripley, en av kriminallitteraturens mest minnesvärda antihjältar.

"Patricia Highsmith kallas ofta deckarförfattare, vilket är som att kalla Picasso en hantverkare." Cleveland Plain Dealer

Mer om författaren

FLER TITLAR AV SAMMA FÖRFATTARE

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.