Illustratör: Emma Löfström
Recensionsdatum: 2014-09-17
ISBN: 978-91-1-304062-2

Gränsbrytarna

Den globala migrationen och nationalismens murar

Varför är det inte en självklarhet att alla människor ska få resa fritt?

Norma, Jamal och Abou har var och en lämnat allt för drömmen om ett värdigt liv. Som så många andra migranter i vår tid korsar de kontinenter. I Gränsbrytarna följer journalisten Erik de la Reguera dem på nära håll längs deras strapatsfyllda färder mot USA och Europa. Varvat med fältarbetet beskriver han migrationens historia. Han ser ett tydligt samband mellan de allt högre murarna och vår tids växande nationalism. I alla tider har de styrande försökt begränsa människors rörlighet, men aldrig har de geografiska gränserna varit så skarpa som nu.

Gränsbrytarna är en bok om några av vår tids stora frågor. Den utforskar vad som händer när gränser korsas. Även de inom oss.

"de la Regueras bok befinner sig i en egen klass bland allt som nu skrivs om gränsmurar och migranter – den högsta." Dagens Nyheter

"Det är ett oerhört bra reportage" Expressen

"Ett journalistiskt hjältedåd" Svenska Dagbladet

"Det är lättläst, pedagogiskt och angeläget ..." /GP "Gränsbrytarna är en bok att stoppa i handen på alla som vill förstå den globala världens orättvisor, men som inte har haft tid att sätta sig in i alla debatter och diskussioner som pågått under decennier. Erik de la Reguera har skrivit ett stycke klassisk, folkbildande journalistik."Mattias Hagberg
"Starkt flyktreportage ett hjältedåd i sig" "I "Gränsbrytarna" kan jag läsa varför mitt EU-pass är mer värt än typ alla pass i Mellanöstern. Varför jag kan turista i all världens fattigdom, medan andra bara kan drömma om min trygghet, om Allsång på Skansen. Europa är ett fort, för min skull."Gränsbrytarna" är ett reportage om hjältar. Ett hjältedåd i sig."Viktor Johansson
"Riktigt lysande är de la Reguera när han griper sig an den latinamerikanska samtiden ..."
"... man kan bara hoppas att ”Gränsbrytarna” får det långa liv den förtjänar." "Det är ett oerhört bra reportage. Ändå uppskattar jag Erik de la Regueras ambitioner att sätta in sina reportagedelar i ett större sammanhang ännu mer. Boken är också en historieskrivning över migrationen och en kortare analys av nationalgränsernas upprättande och det rasistiska tankegodsets uppkomst. /.../Att läsa boken efter 2014 års riksdagsval spelar så klart roll för upplevelsen. Den går som en pil rätt in i eftervalsångesten och man kan bara hoppas att ”Gränsbrytarna” får det långa liv den förtjänar."Anders Mildner
Utgiven: augusti 2014
Utgiven: augusti 2014

Erik de la Reguera är journalist och författare till Kokain - drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman (med Lasse Wierup) och Gränsbrytarna - Den globala migrationen och nationalismens murar.

Erik de la Reguera var DN:s Latinamerikakorrespondent mellan 2007 och 2013, och tilldelades Wendelapriset 2012 för årets bästa socialreportage, för sitt reportage "Dödens tåg" om papperslösa migranter.

Motiveringen lyder:

"Erik de la Reguera får priset för ett reportage som kombinerar en händelsedriven och oavbrutet spännande historia med en osentimental medkänsla med de människor han skildrar. De räknas i miljoner, migranterna som varje år ger sig iväg från sina hemländer, drivna av hoppet om ett bättre liv. I reportaget får vi följa Norma och Oscar som reser genom Mexiko på godstågens tak, mot USA. På vägen möter de kidnappare, människosmugglare och risken att ramla av tåget. Erik de la Reguera reser med dem och öppnar deras värld för läsaren. Han låter oss dela deras drömmar, rädsla och malande oro. Ett reportage som utgör en viktig skärva i den större berättelsen om livets villkor för fattiga männis­kor i migrationens tid."